Lalka teatralna Yayoroba
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Lalki z teatru sogo bò
Lalka teatralna (marionnette) typu maani animowana jest od dołu. Może grać na tzw. mobilnej scenie lub samodzielnie. Jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali. Przedstawia postać bogini, o czym świadczy biały kolor, którym została pomalowana. Ludy zamieszkujące wewnętrzną deltę Nigru kojarzą biel z cechami pozytywnymi: czystością, prawdą, pokojem, szczęściem, pięknem, inteligencją, obfitością i ofiarą.
Sogo bò charakteryzuje się dużą różnorodnością form teatralnych. Dla okolic Ségou charakterystyczna jest tzw. mobilna scena – bambusowa lub drewniana konstrukcja w kształcie prostopadłościanu przykryta włóknami i kolorowymi tkaninami o wielkości pozwalającej na ukrycie się wewnątrz dwóch lub trzech mężczyzn. Z przodu tej konstrukcji umieszcza się rzeźbione w drewnie zwierzęce głowy (sogo kun), a także przedstawienia postaci mitycznych lub fantastycznych. Grzbiet i głowa stworzenia są scenami, na których występują małe lalki (kukiełki) animowane od spodu zwane maani. W teatrze malijskim występują też wielkie lalki wprawiane w ruch przez lalkarza ukrytego w ich wnętrzach, które mogą przedstawiać zwierzęta i ludzi. Zbudowane są z rzeźbionych w drewnie głów (czasami też popiersi), które lalkarz nakłada na swoją głowę lub ramiona, resztę ciała ukrywając pod tkaninami i włóknami. Różnią się od mobilnej sceny brakiem innych małych lalek. Duże lalki przedstawiające postaci ludzkie mogą być wyposażone w ręce przymocowane do korpusu, animowane za pomocą sznurków i drutów lub wyrzeźbione osobno i trzymane bezpośrednio przez tancerza. Lalki wyobrażające zwierzęta zazwyczaj poruszają głową, żuchwą, uszami i ogonem.
Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
Mèrè
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 94 cm, szerokość: 14.4 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, lalka teatralna
Technika
malowane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
drut miedziany, lakier styrenowy, farby akrylowe, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 1988
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna