Spodek
1825 — 1835
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana europejska
Waza powstała w Cesarskiej Manufakturze Porcelany w Wiedniu, w czasie gdy kierownictwo nad nią sprawował baron Konrad Sörgel von Sorgenthal. Jego działalność doprowadziły do rozkwitu wytwórni; wyroby osiągnęły wysoki poziom techniczny i artystyczny, zyskując sławę w Europie. W stylistyce porcelany wiedeńskiej zapanował wówczas klasycyzm, a jego cechy są widoczne w formie i dekoracji wazy. Jej powierzchnia jest gładka, jedynie uchwyt pokrywy opracowany plastycznie – ucha o linii łamanej, kształtem nawiązują do greckiego meandra, dekoracja malarska jest oszczędna, złote kontury dodają elegancji. Zamierzeniem projektanta było stworzenie naczynia o charakterze dostojnym – wręcz monumentalnym. W tym celu waza została ustawiona na wysokim cokole, przez co górowała nad resztą zastawy, stanowiąc dominujący akcent nakrycia stołu. Można powiedzieć, że jest to naczynie typowe dla epoki, podobne bowiem formy stosowano wówczas także w innych wytwórniach europejskich. Zarówno kształt, jak i rodzaj dekoracji cieszyły się popularnością wśród nabywców, dlatego często były naśladowane. Znane są podobne przykłady również z polskich manufaktur w Korcu i Baranówce. W tamtych czasach nie istniało pojęcie praw autorskich, więc zapożyczenia były zjawiskiem powszechnym. Niekiedy produkty dwóch wytwórni odróżniają jedynie sygnatury.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 45 cm, szerokość: 39.5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1825 — 1835
Muzeum Narodowe w Lublinie
1825 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
1880 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna