Opłakiwanie
scena religijna
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Małgorzata Turewicz Lafranchi urodziła się w 1961 r. Szczecinie, studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Freie Hochschule für Geisteswissenschaft w Dornach w Szwajcarii. Od 1994 r. mieszka i pracuje w szwajcarskiej Bellinzonie. Od początku lat 90. ubiegłego wieku głównym medium artystycznej wypowiedzi Turewicz Lafranchi są rzeźby i obiekty. Minimalizm i ascetyczność formy towarzyszy w nich emocjonalnemu i często bardzo osobistemu przekazowi.
Nie inaczej jest w przypadku prezentowanej pracy, która została zakupiona do kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie w 2019 roku. W komentarzu odautorskim towarzyszącym dziełu artystka ujawnia biograficzny kontekst jego powstania. Wrota były jej pierwszą pracą zrealizowaną po śmierci męża i jemu dedykowaną. Jego nagłe odejście, jak wyjaśnia autorka, było wielkim szokiem, a praca nad Wrotami sposobem na wyrażenie pragnienia nawiązania kontaktu z nim samym, ale także innymi bliskimi osobami, które odeszły, i które, być może, istnieją w innym niedostępnym nam wymiarze.
Artystka użyła do realizacji pracy miedziowanych drucików stalowych wykorzystywanych w przemyśle budowlanym do produkcji żelbetonu i tworzenia bardzo silnych, nieprzenikalnych konstrukcji. Jak pisze, materiał ten pojawił się we Wrotach, ponieważ poprzez jego specyfikę możliwe stało się uchwycenie przeciwieństw jakimi są z jednej strony przenikanie, przepływ, a z drugiej strony – nieprzenikalność, brak kontaktu, odcięcie. Konstrukcja obiektu sugeruje możliwość przeniknięcia pomiędzy ciasno ułożonymi drucikami, choć jednocześnie strukturalnie je uniemożliwia. Wrota kojarzą się także z wrotami niebios lub piekieł a zatem przestąpieniem progu znanego i przejściem do innej rzeczywistości. Opisują sytuację liminalną w jej najczystszej postaci – przekraczania granicy pomiędzy życiem i śmiercią.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 170 cm, szerokość: 160 cm
Rodzaj obiektu
obiekt
Technika
technika własna
Tworzywo / materiał
płyta drewniana, stal miedziowana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1001 — 1300
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna