Talerz
2. połowa XVIII wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Biała ceramika szczecińska
Prezentowany talerz jest najstarszym znajdującym się w muzeum szczecińskim naczyniem pokrytym szkliwem ołowiowo-cynowym, który możemy zaliczyć do białej ceramiki typu Stettiner Ware.
Jak wszystkie naczynia płaskie z tej grupy talerz szkliwiony jest tylko na powierzchni licowej. Powstał na początku XVIII wieku, o czym informuje umieszczona na nim data. W tym okresie pomorscy mistrzowie garncarscy uczyli się dopiero technologii wyrobu i sposobu użycia skomplikowanego w produkcji i drogiego szkliwa ołowiowo-cynowego, zapewne dlatego szkliwo jest nienajlepszej jakości, mało błyszczące i „szare”. Majolikowe i półmajolikowe fajanse przywędrowały do Europy Północnej z południa kontynentu w XVI wieku.
W XVII stuleciu rynki europejskie zdobyła porcelana z Chin. Spotęgowała ona modę na naczynia biało szkliwione. Z terenów Niderlandów, Flandrii i Niemiec trendy te dotarły na Pomorze Zachodnie, gdzie liczni w XVIII wieku osadnicy niderlandzcy oczekiwali od miejscowych garncarzy wyrobów takich, jakie im się podobały i do jakich byli przyzwyczajeni. Prezentowany talerz z dużą pewnością został wykonany na zamówienie. Przedstawia dwóch mężczyzn i kobietę ubraną, jak na osiemnastowieczne standardy, w wysoce niekompletny strój. Namalowano również psa, który ma ambiwalentne znaczenie symboliczne, w tym wypadku oznacza bardziej nieczystość i zepsucie, niż wierność i przyjaźń. Zastosowanie żółtej farby wskazuje na powiązanie kobiety i psa ze zdradą i bezwstydnością. Na szerokim wylewie umieszczono napis „Gier stös ein den ander tobt” [Żądza dotyka jednego po (z) drugim z hukiem (szaleństwem)” tłum. Bogdana Kozińska]. Talerz z taką scenką sytuacyjną i dużo mówiącym podpisem jest prawdopodobnie żartem, anegdotą, a może przestrogą ujętą w niecodzienną formę.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 6.5 cm
Rodzaj obiektu
talerz
Technika
garncarska, dekoracja malowana, szkliwienie, toczenie na kole
Tworzywo / materiał
ceramika, szkliwo ołowiowo-cynowe, tlenek antymonu, tlenek chromu, tlenek kobaltu
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2. połowa XVIII wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2. połowa XVIII wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna