Maska sirige
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maska zakupiona została w wiosce Tireli bezpośrednio od jej użytkowników, którzy określili ją jako maskę młodej dziewczyny z ludu Fulbejów. Fulbeje to lud pasterski, sąsiadujący z Dogonami. Pomiędzy przedstawicielami obu tych ludów często dochodzi do konfliktów. Dogonowie, którzy są rolnikami narzekają na Fulbejów wypasających swoje zwierzęta w pobliżu upraw, pasterze z kolei uważają, że Dogonowie, zwłaszcza Ci mieszkający na Równinie, powiększają swoje pola kosztem ich pastwisk. Część maski zakładana na głowę, wykonana z włókna, wykończona została fryzurą charakterystyczną dla Fulbejek, a szczudła według Dogonów symbolizują ich długie nogi. Wśród masek dogońskich występują też przedstawiciele innych sąsiednich ludów, jak np. Bamana, Malinke i Tuaregowie. Ludy te mają zawsze swoją reprezentację męską i żeńską.
Zdarza się, że podobne maski na szczudłach interpretowane są w zupełnie odmienny sposób. Niektórzy Dogonowie twierdzą, że symbolizują one turkawki, a szczudła to po prostu wyobrażenie drzew, wśród których mieszkają ptaki. Można się jeszcze spotkać z opinią, że maska na szczudłach reprezentuje bóstwo Mouno mieszkające w buszu, bardzo tajemnicze, ale o którym wiadomo, że ma długie nogi.
Maski na szczudłach nigdy nie tańczą, tak jak pozostałe w kręgu, lecz zjawiają się niespodziewanie w czasie już trwających tańców i po krótkiej chwili równie nagle znikają. Używane są przez członków tajnego stowarzyszenia Awa podczas świąt pogrzebowych Dama.
Maska według Dogonów to nie tylko część zakrywająca twarz, ale kostium maskujący całą postać tancerza.
Ewa Prądzyńska
Autor / wytwórca
Wymiary
element a: wysokość: 41 cm, szerokość: 30 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
naszywane, tkane, barwione, szyte, wyplatane, malowane, ciosane
Tworzywo / materiał
indygo, łupiny owoców baobabu, muszle kauri, bawełna (włókno), włókno roślinne, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1965 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna