treść serwisu

Muranów w obiektywie Artura Żmijewskiego Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

W latach 2019–2020 Artur Żmijewski współpracował z Muzeum POLIN przy tworzeniu wystawy czasowej „Tu Muranów”, poświęconej historii tej warszawskiej dzielnicy, która przez stulecia była domem największej społeczności żydowskiej w Europie. Swoje prace współtworzył z Zofią Waślicką-Żmijewską, badaczką pamięci o Zagładzie, oraz przy merytorycznej pomocy i konsultacji prof. Jacka Leociaka, specjalisty Centrum Badań nad Zagładą Żydów, pomysłodawcy wystawy i współautora jej koncepcji.
W kolekcji „Muranów w obiektywie Artura Żmijewskiego” prezentowane są prace, które weszły w skład wystawy oraz te, które nie zostały na niej pokazane. W pierwszej grupie znalazły się wybrane fotografie, barwne i czarno-białe, wchodzące w skład pracy „Szukaliśmy w popiołach” oraz zestaw trzech zdjęć pod tytułem „Słońca”. W drugiej – cykl 26 czarno-białych zdjęć cyfrowych wykonanych szerokokątnym obiektywem oraz film „Gdzie są Nalewki”.
„Szukaliśmy w popiołach” to zestaw 5 filmów oraz 12 fotografii. Powstały one z wykorzystaniem obiektów archeologicznych znajdujących się w depozycie Muzeum POLIN – przedmiotów codziennego użytku należących do dawnych żydowskich mieszkańców Muranowa, znalezionych podczas budowy Muzeum POLIN, takich jak nożyczki, zegarek, czajniczek, termometr czy flakonik po perfumach. W pracach Artura Żmijewskiego przedmioty te – teraz już zabytki archeologiczne, na których czas odcisnął swoje piętno – są „ożywiane” poprzez umieszczenie w naturalnej dla nich scenerii: w zakładzie krawieckim, u lokalnego zegarmistrza czy na kuchence. W przypadku fotografii ten kontekst nadaje zaaranżowana kompozycja, zaś w czarno-białych filmach, które nakręcono w stylistyce przedwojennego kina – obraz i dźwięk. Ideą artysty było pokazanie, że przedmioty te są materialnymi świadkami życia społeczności żydowskiej na Muranowie i jej zagłady. Jak mówią autorzy: „Podzieliły los tej dzielnicy i jej mieszkańców”.
„Słońca” to komplet 3 fotografii, które powstały, podobnie jak instalacja „Szukaliśmy w popiołach”, z wykorzystaniem obiektu archeologicznego. Jest nim szklana pokrywka, pokazana w 3 różnych ujęciach scenerii Muranowa – miejsca życia, a potem cierpienia setek tysięcy Żydów. Prześwietlony promieniami światła, obiekt ten staje się „słońcem” i nabiera symbolicznej wymowy.
Cykl fotografii „Bez tytułu” pokazuje w sposób migawkowy miejsca, które w czasie II wojny światowej znajdowały się w granicach getta warszawskiego. Dawna architektura, ocalała lub odbudowana, współistnieje z nowoczesnymi budynkami, zabudową ulic, trakcją tramwajową i ruchem ulicznym. Kadry o charakterystycznych dla tej techniki krzywiznach nadają zdjęciom charakter reporterski, a także przywołują skojarzenie podglądania rzeczywistości „przez wizjer”.
W ramach tego projektu powstał także film „Gdzie są Nalewki?” kręcony z drona. Powolna narracja tego obrazu wiedzie trasą nieistniejącej obecnie ulicy Nalewki, zgodnie z jej historycznym przebiegiem. Ulica ta przed II wojną światową stanowiła jeden z najważniejszych traktów miasta, główną arterię żydowskiej Dzielnicy Północnej, zwanej też dzielnicą nalewkowsko-muranowską. W czasie wojny zabudowa ulicy została zniszczona i nigdy jej nie odbudowano. Trakt w szczątkowym stopniu zachował się w postaci dzisiejszej ul. Stare Nalewki (do 2019 ul. Bohaterów Getta). Film nakręcony w trakcie pandemii wirusa Covid-19 jest dodatkowo zapisem pustego miasta, pozbawionego normalnego miejskiego życia z powodu koniecznej izolacji mieszkańców, co – mimo że nie było intencją autora– przywodzi na myśl Zagładę żydowskich mieszkańców Muranowa.

Artur Żmijewski (ur. 1966 w Warszawie) – artysta wizualny, wypowiadający się przede wszystkim za pomocą multimediów oraz wideo. Jeden z czołowych przedstawicieli sztuki krytycznej w Polsce. Mimo że artysta ukończył Wydział Rzeźby, wybrał fotografię i film jako metodę twórczą, argumentując: „Dzisiaj nie rzeźbię – robię filmy – świat jest zanadto skomplikowany, aby rzeźbić. Wystarczy zresztą troszkę pofotografować, aby stwierdzić, że rzeźba nie nadąża. Fotografia i film zlikwidowały we mnie wiarę w możliwości rzeźby, wyśmiały ją”. Artur Żmijewski reprezentował Polskę na 51. Wystawie Sztuki w Wenecji (2005), został uhonorowany prestiżową nagrodą Ordway Prize przyznawaną przez Creative Link for the Arts i New Museum w Nowym Jorku (2010) oraz nagrodą Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy (2013). Brał udział w szeregu wystaw zbiorowych i indywidualnych na całym świecie, jego prace znajdują się w renomowanych kolekcjach instytucjonalnych.
W swoich dziełach porusza tematy związane z bardzo różnymi obszarami kondycji i egzystencji ludzkiej, w szczególności uznawanymi za trudne, często odrzucanymi jako tabu. Jego prace są bardzo często kontrowersyjne, badają granice tego, co artyście wolno, wywołują konieczność polemiki i odniesienia się do przedstawionego tematu. Jednym z kierunków zainteresowań artysty są wydarzenia historyczne, w tym traumatyczne tematy związane z Zagładą oraz ich echa, a także trudne relacje polsko-żydowskie. Do prac poruszających tę tematykę należą dzieła wideo: „Berek” (1999), tzw. „Tryptyk izraelski” („Itzik”, „Lisa”, „Nasz śpiewnik”, 2003), „80064” (2004) czy „Polak w szafie” (2006).

Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek

Obiekty

0

Słońce

03, fotografia artystyczna

Żmijewski, Artur

2019

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Słońce

02, fotografia artystyczna

Żmijewski, Artur

2019

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Słońce

01, fotografia artystyczna

Żmijewski, Artur

2019

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Zegarek, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Termometr, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Fragmenty tkanin, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Pokrywka, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Podeszwa od buta, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Cążki do manicure, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Klucz, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Klucz warsztatowy, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Flakonik perfum, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Drut kolczasty, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Czajnik, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Czajniczek, fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Zegarek, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Nożyce, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Młotek, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Dzbanek, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Szukaliśmy w popiołach

Czajnik, film

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plik cyfrowy

Bez tytułu (Żelazna x Solidarności)

fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plik cyfrowy

Bez tytułu (Żelazna 103 2)

fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plik cyfrowy

Bez tytułu (Żelazna 103 1)

fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plik cyfrowy

Bez tytułu (szpital św. Zofii 2)

fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Plik cyfrowy

Bez tytułu (szpital św. Zofii 1)

fotografia

Żmijewski, Artur

2020

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 47 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd