treść serwisu

Pamiątki zabrane przez Trachtenherców do Szwecji w 1969 Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Kiedy w roku 2006 Muzeum Historii Żydów Polskich, kontynuując rozpoczętą już kilka lat wcześniej budowę kolekcji, zainaugurowało program zbierania pamiątek rodzinnych, publikowało apele do potencjalnych darczyńców w prasie, w internecie. Mało kto słyszał wtedy o muzeum – na 7 lat przed otwarciem budynku i ponad 8 lat przed zakończeniem prac nad wystawą stałą. Powierzenie swoich pamiątek było szczególnym wyrazem zaufania do nowej instytucji. Anna Trachtenherc, która w Szwecji o zbiórce dowiedziała się od znajomej, była jedną z pierwszych osób, które odpowiedziały na prośbę. Przekazała wówczas odznaczenia ojca, Natana Trachtenherca, w przekonaniu, że takie medale reprezentują fragment historii II wojny światowej. Trachtenherc jako lekarz w Armii Czerwonej (od lipca 1941 r., czyli kiedy wybuchła wojna między III Rzeszą a Związkiem Radzieckim) otrzymywał odznaczenia związane z kolejnymi etapami przesuwania się frontu.
Były to więc pamiątki „oficjalne”, ściśle „historyczne”. W trakcie jednak tego kontaktu z darczynią stopniowo poszerzało się wyobrażenie – i jej, i samego zespołu kuratorskiego – o tym, jakie pamiątki do swoich zbiorów może przyjąć muzeum historyczne.
Okazało się, że pamiątkami takimi mogą być i rzeczy ze sfery zupełnie prywatnej: ubranka dziecięce, książki Juliana Tuwima, Jana Brzechwy czy Marii Konopnickiej, które rodzice, nie mogąc się z nimi rozstać, zabrali, wyjeżdżając z Polski. Z archiwaliów: dokumenty szkolne, zaświadczenia z pracy z okresu Marca, wybrane zdjęcia rodzinne. Dla narracji powstającej wystawy stałej ważny stał się pamiątkowy album z wpisami uczestników Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów z 1955 r., a także paszport (dokument podróży) Anny Trachtenherc z 1969 r. Kiedy zaś w muzeum powstawała wystawa czasowa na temat Marca 1968, na ekspozycji znalazła się m.in. książka z kolekcji Trachtenherców: „Lubię dworce kolejowe” Stanisława Wygodzkiego. Znaczenie dla włączenia jej do narracji wystawy miała zarówno historia tego konkretnego egzemplarza – wywiezionego z Polski w tym okresie – i historia rodziny, i przyjaźń Trachtenherców z Wygodzkimi, i wreszcie tytuł utworu, który nabierał w tych kontekstach znaczeń symbolicznych.
Okazało się więc, że obiekty związane z indywidualnymi losami Żydów polskich w zajmujący sposób naświetlają „wielką” historię, dopełniają jej obraz. Część zresztą z tych przedmiotów, jak ubranka czy dokument podróży, stała się dla muzealnej kolekcji wręcz emblematyczna.

* * *

Natan Trachtenherc urodził się w 1910 roku w Kijowie. W 1922 Trachtenhercowie wyjechali z Ukrainy do Łodzi, gdzie Natan chodził do szkoły. W 1928 dostał się na studia medyczne na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Warszawskiego, ukończył je w 1934. Po odbyciu służby wojskowej wrócił do Łodzi, zaczął pracować jako lekarz w Szpitalu im. Św. Józefa (wcześniejsza nazwa: Łódzki Żydowski Szpital im. Izraela i Leony małżonków Poznańskich, Szpital Towarzystwa Akcyjnego I.K. Poznański; placówka działa do dziś – jako Szpital Kliniczny nr 3 im. dr. Seweryna Sterlinga w Łodzi).
Maria Trachtenherc z d. Żurkowska, urodziła się w 1913 r. w Łodzi. Po zdaniu matury (w zespole archiwalnym znajduje się jej świadectwo dojrzałości z odpisem) studiowała dziennikarstwo, studia jednak przerwała, z nieznanych nam dziś powodów.
Kiedy po wybuchu wojny Natan Trachtenherc został powołany do wojska i skierowany do Białegostoku, Maria dojechała do niego jeszcze jesienią 1939 r. Od 1 listopada 1939 pracował jako inspektor w zajętym przez Związek Radziecki Białymstoku na stacji sanitarno-epidemiologicznej. Po wybuchu wojny niemiecko-radzieckiej Trachtenherc został wcielony do Armii Czerwonej, pracował w szpitalu wojskowym na froncie, a jego żona pracowała w szpitalu jako „pielęgniarka” (mimo że nie miała wykształcenia medycznego). Od listopada 1944 do marca 1945 Trachtenherc był lekarzem wojskowym. Po zakończeniu wojny pracował w szpitalu w Cieplicach Śląskich (ob. dzielnica Jeleniej Góry). Równocześnie kontynuował studia w zakresie chirurgii klatki piersiowej w Kowarach (pod kierunkiem prof. Wiktora Brossa i dr. Stefana Warszewskiego). W Warszawie pracował od 1950 r., początkowo przez pół roku w Polskim Instytucie Przeciwgruźliczym (ówczesna nazwa Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc, zob. https://www.igichp.edu.pl/o-instytucie/historia-instytutu/, dostęp 30.09.2021), w zespole Leona Manteuffla-Szoegego (na jego temat zob. https://lekarzepowstania.pl/osoba/leon-manteuffel-schoege/, dostęp 30.09.2021), następnie, do 1964 r., w szpitalu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie. W szpitalu MSW początkowo pracował jako chirurg, później jako anestezjolog. Już w połowie lat 60., przed Marcem, Trachtenherc odczuł skutki narastającej fali dyskryminacyjnej: musiał przejść na emeryturę, MSW nie kontynuowało z nim współpracy. Zaczął wtedy tłumaczyć różne druki (nie tylko medyczne), później, w 1968, rezygnowano nawet z takiej z nim współpracy.
Maria Trachtenherc pracowała w latach 50. i 60. w centrali Ministerstwa Zdrowia w Warszawie, aż do wyjazdu. Nie została zwolniona, nie miała, w przeciwieństwie do męża, kłopotów. Decyzję o wyjeździe z Polski Maria i Natan podjęli wtedy, kiedy problemy z pracą zaczęła mieć Anna.
Po przybyciu do Szwecji, we wrześniu 1969, odbyli kurs języka szwedzkiego. Natan Trachtenherc po uzyskaniu legitymacji lekarza, uprawniającej do wykonywania zawodu, zaczął pracę jako anestezjolog w szpitalu w Borås, gdzie pracował jeszcze wiele lat. Zmarł w 1991 roku. Maria Trachtenherc nie podjęła już w Szwecji pracy zawodowej. Zmarła w 2006 roku. Anna Trachtenherc przez wiele lat pracowała w Volvo. Zmarła w 2022.

Przemysław Kaniecki

Obiekty

11
chusta pamiątkowa - Prostokątna chusta pamiątkowa wykonana z tkaniny w kolorze białym z ozdobnym nadrukiem w kolorach czerwonym i niebieskim. Wzdłuż każdej krawędzi widoczny biały napis na czerwonym tle ,,Dzień Dziecka Międzynarodowy’’. Napis stylizowany na odręczny. W każdym z narożników (nad napisem) widoczne przedstawienia par dzieci w kolorze niebieskim. Przedstawienia nawiązują do różnych narodowości/przynależności kulturowej poprzez zróżnicowane stroje i dodatki (szelki, kapelusze z piórami, spódniczkę z trawy, chustę na głowie). Pomiędzy dziećmi widoczne przedstawienia drzew i trawy w kolorze czerwonym. Na drzewach owoce w kolorze niebieskim. W centralnej części chusty widoczne kontury ptaków (gołębi) układające się w kolisty kształt.

Chusta pamiątkowa

nieznane

3. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fartuszek dziecięcy wykonany z tkaniny w kolorze écru z ozdobnym kolorowym nadrukiem – drobne wizerunki kwiatów, liści, motyli, ważek i grzybów (muchomorów). Nadruk w kolorach: zielonym, niebieskim i pomarańczowym. Fartuch składa się z prostokątnego fragmentu materiału obszytego po bokach falbanką wykończoną niebieską lamówką (karczek/część piersiowa), paska oraz spódnicy. Karczek, pasek oraz spódnica zostały ze sobą zszyte. Do górnych krawędzi karczka przyszyte zostały długie pasy tkaniny (umożliwiające jego zawiązanie na szyi). Pasek zakończony jest na obu końcach pętelkami wykonanymi z tej samej tkaniny (miejsce na guzik lub tasiemkę). Do spódnicy zostały przyszyte kieszenie obszyte dodatkowo ozdobną niebieską lamówką.

Fartuszek dziecięcy

nieznane

3. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Para skarpet dziecięcych w kolorze białym/écru z widocznym ozdobnym ściegiem w formie trzech biegnących pionowo równoległych linii w równych odstępach. Wzdłuż górnej krawędzi wąski ściągacz. W części podeszwy oraz palców brak zdobienia.

Skarpety dziecięce

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Czapeczka dziecięca w kolorze białym/écru. W dolnej części (około 1/3 wysokości od dolnej krawędzi) widoczny ozdobny geometryczny ścieg w formie szachownicy. W górnej części (po środku) przyszyty został sznurek zakończony frędzlem.

Czapeczka dziecięca

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Kaftanik dziecięcy wykonany z cienkiej tkaniny bawełnianej w kolorze białym/écru. Kaftanik o prostym kroju i krótkim rękawku. Rękawy oraz linia dekoltu (brak kołnierzyka) wykończone jasnoróżową tasiemką z widocznym nadrukiem floralnym. Kaftanik wiązany pod szyją na białą tasiemkę. 

Kaftanik dziecięcy

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Kaftanik dziecięcy w kolorze écru. Ścieg układa się w geometryczny wzór. W centralnej części obiektu widoczny wzór kwadratów układających się w równoległe rzędy biegnące z góry do dołu. Na piesi oraz w dolnej części (około 1/3 wysokości od dolnej krawędzi) wzór układa się w dwa równoległe poziome pasy. Pomiędzy nimi ścieg jest równomierny (bez podziału na rzędy). Dolna krawędź wykończona falbanką. Kaftanik wiązany pod szyją na taśmę w tym samym kolorze. Rękawy zakończone ściągaczem.

Kaftanik dziecięcy

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Kaftanik dziecięcy w kolorze écru. Ścieg mieszany, układającymi się w poziome pasy z dominującym motywem szachownicy. W centralnej części wzór jest wyraźnie większy, Wzdół dolnej krawędzi i na wysokości piersi drobniejszy. Poły kaftanika są wydłużone. Kaftanik wiązany pod szyją na taśmę w tym samym kolorze. Rękawy zakończone ściągaczem.

Kaftanik dziecięcy

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Sukienka dziecięca wykonana z tkaniny bawełnianej w dwóch kolorach. Dolna część sukienki uszyta jest z tkaniny w kolorze jasnobłękitnym. Karczek, rękawki i kołnierzyk wykonane z tkaniny ozdobionej nadrukiem w kolorowe kwiaty. Rękawki (bufiaste) i kołnierzyk wykończone ozdobną lamówką z tkaniny w kolorze jasnobłękitnym. Kołnierzyk wiązany na cienki sznureczek w kolorze lamówki. U dołu sukienki (około 1/3 wysokości od dolnej krawędzi) naszyta ozdobna lamówka z tkaniny w kwiaty. Lamówka układa się w falisty wzór.

Sukienka dziecięca

nieznane

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 11 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+