treść serwisu

Pejzaż z okolic Tenczyna (Planty)

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Jan Stanisławski to reprezentant symbolizmu w polskim malarstwie pejzażowym. Kształcił się artystycznie w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona. Naukę kontynuował w latach 1884–1885 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza. Umiejętności warsztatowe doskonalił w paryskiej pracowni Charles’a Émile’a Auguste’a Duranda (1885–1888). W Paryżu przebywał do 1895 roku, a inspiracje do swoich prac czerpał przede wszystkim z impresjonizmu.

W 1897 roku wraz z Jackiem Malczewskim został powołany na stanowisko profesora zreformowanej dwa lata wcześniej Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie prowadził klasę pejzażu. Zainicjował zwyczaj wycieczek, a później dłuższych wyjazdów plenerowych w okolice Krakowa i Zakopanego. Uczył bliskiej relacji z naturą, którą łączył z rozważaniami metafizycznymi, ponieważ właśnie w niej upatrywał esencji bytu.

  W 1901 roku nastąpiła ważna przemiana stylistyczna w twórczości artysty, związana z symboliczną fazą w malarstwie. Stanisławski często powtarzał motyw kwitnących wiosennych sadów i parków, co obrazowało biologiczną witalność natury i zachwyt istnieniem. Ozdobny charakter miały drzewa w wielu ujęciach krakowskich plant (Planty w Krakowie na wiosnę, 1903). Pejzaż ze szczecińskiej kolekcji prezentuje fragment tytułowych plant, czyli nasad drzewnych, a nie konkretny park o nazwie Planty w Krakowie – jest jednym z przykładów prac z tego okresu. Ukazuje pojedyncze, rozkwitające drzewo wiśni, które przedstawione jest na tle zielonego wzgórza. Warto zwrócić uwagę na sposób malowania, charakterystyczny dla twórczości plenerowej – dynamiczna kompozycja została utrwalona za pomocą niedokładnego nakładania farby na karton (widoczne zwłaszcza przy konarach drzewa). Typowy dla tego okresu jest także mały format obrazu – artysta malował głównie na tekturze (jak w tym wypadku) i na deseczkach.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny: na verso u góry z prawej; częściowo nieczytelny: Ru… pod Tenczynem | 1905
  2. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; 1908 | 281
  3. Nalepka/naklejka: na verso pośrodku; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | 1907 | nr 113 | Autor Stanisławski Jan | Adres + | Dzieło "Planty" | Rodzaj ol.
  4. Sygnatura: na recto u dołu z lewej; JAN STANISŁAWSKI

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Stanisławski, Jan (1860–1907)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 17 cm, szerokość: 23 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

tektura

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1905

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/467

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd