treść serwisu

Portret królowej Bony

Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie XVII i XVIII wieku

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Supermocne

Nota popularyzatorska

W 1518 roku włoska księżniczka Bona Sforza d’Aragona została królową Polski. Małżeństwo z Zygmuntem I Jagiellończykiem uczyniło z niej jedną z najważniejszych postaci w dziejach renesansowej Europy. Była zarówno piękną kobietą, jak i osobą starannie wykształconą, inteligentną, niezwykle ambitną i aktywną. Dzięki umiejętnemu zarządzaniu otrzymanym od męża majątkiem szybko doszła do fortuny. W 1530 roku doprowadziła do koronacji syna, Zygmunta Augusta, jeszcze za życia ojca (vivente rege). Na Litwie przeprowadziła szeroko zakrojoną reformę gospodarczą. Skuteczność działań oraz niezwykła aktywność niezgodna była z tradycyjnym obrazem kobiety, matki i królowej. Nie przysparzało to jej zwolenników. Królowej przypisywano złe intencje, a na jej temat narastała czarna legenda, w której była przedstawiana jako intrygantka i trucicielka. Nawet jej syn, Zygmunt August, wierzył w wiele z tych pomówień. Skłócona z synem w 1556 roku wyjechała z Polski, wywożąc znaczną część prywatnego majątku. Powróciwszy do Włoch, pożyczyła olbrzymią sumę 430 000 dukatów (tak zwane sumy neapolitańskie) wicekrólowi Neapolu, a tym samym Habsburgom. Umarła nieco ponad rok później otruta przez habsburskiego agenta, Jana Wawrzyńca Pappacodę, którego uważała za zaufanego i oddanego dworzanina.

Wizerunek ze zbiorów muzealnych przedstawia królową w konwencji portretów mieszczańskich XVII wieku. Daleko mu do tradycyjnej XVI-wiecznej ikonografii królowych. Bona Sforza jest ukazana jako osoba energiczna, o żywej mimice i dużym uroku osobistym, mimo dojrzałego wieku. Czerń stroju i biały, cieniutki, lniany kołnierz zakrywający dekolt nawiązują do stroju tradycyjnego, lecz krój jest charakterystyczny dla połowy XVII wieku. Idea powstania portretu sto lat po śmierci królowej, w stylu barokowego konterfektu, jest zagadkowa. Być może wiąże się to ze wstąpieniem na tron królów z dynastii Wazów, którzy wywodzili się z dynastii Jagiellonów, i starano się podkreślić oraz uwydatnić wszelkie ich związki z rodziną panującą wcześniej.

Magdalena Norkowska



Sygnatury i napisy:

Napis: po prawej, na wysokości głowy, korona zamknięta, pod spodem napis; REGINA BONA

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 60.5 cm, szerokość: 51 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 73 cm, szerokość: 63 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1620 — 1650

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Holandia (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/609/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd