![ML/H/658](/brepo/panel_repo/2025/01/10/lwuu8t/contain-360-1000-max-ml-h-658-001.webp)
Medal za stłumienie powstania styczniowego
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska
Druga połowa XVI i początek XVII wieku to w Polsce czas wzrostu zainteresowania medalierstwem. Początkowo była to dziedzina sztuki wspierana głównie przez dwór królewski. Jednak w miarę upływu czasu poszerzało się grono osób naśladujących władcę. Już wśród najstarszych medali związanych z ziemiami polskimi pojawiały się obiekty tworzone na zlecenie wybitnych osobistości niezwiązanych z rodziną królewską. Były to jednak przypadki pojedyncze. Znaczący wzrost zainteresowania medalierstwem zaznaczył się w początkach XVII wieku. Po części było to pokłosie pojawienia się większej liczby twórców oferujących swe usługi. Już za czasów panowania króla Stefana Batorego medale tworzone były nie tylko przez artystów specjalizujących się w tej dziedzinie, ale i rytowników zatrudnianych w mennicach. Podobieństwo techniki stosowanej zarówno przy tworzeniu stempli menniczych, jak i wykonywaniu medali skłaniało tę grupę twórców do wyzwań. Najczęściej byli to artyści anonimowi, nieoznaczający swych wyrobów, a przez to nierozpoznani. Ważnym ośrodkiem skupiającym takie grono była prężnie działająca mennica królewska w Wilnie. Jednak nie tylko wielkoksiążęce Wilno miało swoich medalierów. W tym czasie działali oni również w Wielkopolsce i na Śląsku. Nie wiadomo, z jakim środowiskiem należy wiązać prezentowany medal. Przedstawia on Annę Leszczyńską, córkę Stanisława Radzimińskiego, wojewody podlaskiego, żonę Rafała Leszczyńskiego, wojewody bełskiego, bardziej znaną jako prababka króla Stanisława Leszczyńskiego. Niewiele wiadomo o okolicznościach powstania tego zabytku. W zasadzie cała wiedza na jego temat płynie z informacji zawartych na samym medalu. Wiadomo, że przestawia wspomnianą kobietę i że został wykonany w 1614 roku, choć prezentowany egzemplarz jest odlewem późniejszym. Jego twórca nie zostawił monogramu, który pomógłby w identyfikacji autora. Należy do grupy medali prywatnych, powstających na zamówienie przedstawicieli znaczniejszych rodów szlacheckich. Nierzadko przedstawiały one kobiety, czego przykładem może być medal z podobizną Anny Lubomirskiej z 1630 roku autorstwa Jana Engelharta czy, niemal współczesny opisywanemu obiektowi, Elżbiety Radziwiłłowej, przedstawionej wraz z mężem Januszem przez Hanusza Trylnera w 1617 roku.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 44 mm, szerokość: 34 mm
Rodzaj obiektu
medal
Technika
odlew
Tworzywo / materiał
ołów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Holzhaeusser, Jan Filip
Muzeum Narodowe w Lublinie
Holzhaeusser, Jan Filip
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.