
Widok na Hawrań i Murań
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pejzaże
Twórczość Franciszka Rerutkiewicza (1885–1923) wpisywała się w charakterystyczne tendencje epoki. Urodzony w Stanisławowie edukację artystyczną odbył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Józefa Pankiewicza. Od mistrza przejął zainteresowanie pejzażem w tradycji ukształtowanej malarstwem Paula Cézanne’a. Starannie kadrowane widoki odsłaniały kolejne obszary nakładanej barwy, łącząc wnikliwą obserwację natury z namysłem nad jej kreacją malarską. Jednocześnie niewielkie formaty obrazów przyrody, wydobywanej sprawnym, zamaszystym gestem, nawiązywały do rodzimej tradycji pejzaży Jana Stanisławskiego. Krótka twórczość Rerutkiewicza ujmowała charakterystyczne dla pierwszej dekady XX wieku antynomie, określone dyscypliną i uproszczeniem form wedle tradycji cézanne’owskiej oraz poszukiwaniem dramatyzmu i emocji wywodzących się z ekspresjonistycznie przeżywanego krajobrazu.
Po studiach i pobycie w Paryżu artysta powrócił do Polski i wziął udział w założycielskiej dla historii polskiej awangardy I Wystawie Polskich Ekspresjonistów, inaugurującej działalność formistów. Po tej wystawie zamieszkał w Zakopanem, kolonii artystycznej skupiającej odmienne osobowości – Witkacego, Augusta Zamoyskiego, Leona Chwistka. Przedwczesna śmierć przerwała jego poszukiwania artystyczne.
Pejzaż zakopiański z 1918 roku jest wyraźnym świadectwem podążania ścieżką mistrza Józefa Pankiewicza i starannych konstrukcji pejzażowych Cézanne’a. Kształtują go wyraźne pociągnięcia czystych barwnych pasm, wyznaczających skosy, rytmiczną geometrię pnących się ku górze kompozycji malarskich planów, odtwarzających ziemiste pola, zazielenione łąki, partię lasu, wreszcie w oddaleniu chłodnym błękitem ujęte skalne stożki gór. Dla Rerutkiewicza pociągnięcia pędzla wyznaczały konstruowanie obrazu, poszukiwanie harmonii kolorystycznej, a jednocześnie uproszczenie krajobrazu, wyłaniającego się w przestrzennych relacjach – zbliżenia i oddalenia – poprzez zróżnicowane operowanie fakturą, gęstością materii malarskiej oraz kontrastową chromatyką jasnych i ciemnych pól, barw chłodnych i ciepłych.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19.5 cm, szerokość: 22 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 57 cm, szerokość: 73 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kamocki, Stanisław
Muzeum Narodowe w Lublinie
Szygell, Stanisław
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Filipkiewicz, Stefan
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.