![MNS/E/4822 Fotel - ujęcie z boku; Fotel - krzesło z podłokietnikami, wyrób rzemieślniczy stolarski, wykonawca nieznany. Mebel o konstrukcji ramowej z pionowo wznoszącym się oparciem. Nogi proste o przekroju prostokątnym, łączone dwiema toczonymi podpórkami, przednie z delikatnym wzorem geometrycznym wykonanym techniką snycerską. Siedzisko proste, wyplatane wikliną. Pomiędzy siedziskiem, dolną częścią oparcia i podłokietnikami ażurowo ozdobnie wycięta listwa ( motyw koła) będąca zarazem elementem konstrukcji. Podłokietniki na końcach lekko wywinięte na zewnątrz. Rama oparcia na obu listwach ze snycerską dekoracją w postaci stylizowanych kwiatów ( ?) i górnym zwieńczeniem w kształcie okręgu z rytym krzyżem. W ramę, w jej górnej części wpuszczona deska, jej górne krawędzie lekko wycięte na zewnętrznych rogach. Powierzchnia deski, z wyraźnie widoczną strukturą drewna, bogato zdobiona intarsją w dwóch odcieniach drewna. W środkowej części zaznaczony ciemniejszym kolorem drewna prostokąt, w środku którego symetrycznie umieszczone ptaki ( pawie ?)siedzące na stylizowanych gałęziach tulipanów i słoneczników (?). Nad prostokątem napis: Peter Buhr, pod nim: Anno 1801, po bokach motywy florystyczne.](/brepo/panel_repo/2023/02/23/guj4gd/contain-360-1000-max-mns-e-4822-diga3289-m.jpg)
Fotel (krzesło z podłokietnikami)
1801
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Grafika Emmy Schlangenhausen przedstawia gniazdo pawi ukryte pośród wysokiej zieleni i kwiatów. W centrum kompozycji znajduje się wydłużona sylwetka dorosłego ptaka wyciągającego szyję i bacznie obserwującego otoczenie. Praca należy do typowych dzieł artystki łączących dekoracyjność z wymową symboliczną.
Grafika wykonana na przełomie 1926/1927 roku techniką drzeworytu langowego (na miękkim klocku drewnianym ciętym wzdłuż słojów), została odbita na bibułce japońskiej. Opublikowało ją monachijskie wydawnictwo Verlag für moderne Graphik „Bavaria” specjalizujące się w sztuce nowoczesnej.
Emma Schlangenhausen, artystka austriacka, urodziła się w 1882 roku w Hall w Tyrolu, zmarła w 1947 roku w Großgmain koło Salzburga. Studiowała w Grazu, w Styryjskiej Akademii Krajowej oraz w Wiedniu, w Szkole Rzemiosła Artystycznego. Tamtejszy pedagog Alfred Roller wywarł istotny wpływ na jej sposób budowania formy artystycznej. W latach 1903–1905 pogłębiała studia u wybitnego przedstawiciela modernizmu Kolomana Mosera, a od 1910 roku u Cuno Amieta, wszechstronnego pioniera modernizmu szwajcarskiego. Odbywała także podróże studyjne do Paryża, gdzie pobierała nauki u Maurice’a Denisa w Akademie Ranson. W 1919 roku osiadła w Salzburgu i tworzyła drzeworyty. W jej twórczości opartej na kontraście czerni i bieli widoczny jest wpływ pobierania nauk u artystów reprezentujących różne kierunki sztuki przełomu XIX i XX wieku, od secesji po art deco. Podejmowała rozmaitą tematykę: animalistyczną, floralną, pejzaże, widoki architektury, sceny rodzajowe, biblijne. W latach 1932–1933 projektowała freski do klasztoru franciszkanów w Salzburgu, zniszczone w 1938 roku. Udzielała się w kobiecych związkach artystycznych. Współzałożyła związek plastyczek i twórczyń rzemiosła artystycznego Wiener Frauenkunst, który funkcjonował w latach 1926–1956, oraz grupy Wassermann (Wodnik). Swoje doświadczenia i rozważania nad sztuką zawarła w dwu publikacjach: Ein Farbenspiel (Gra barw) z 1919 roku i Lux in tenebris (Światło w mroku) w 1929 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 405 mm, szerokość: 281 mm
odcisk: wysokość: 382 mm, szerokość: 262 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
drzeworyt langowy
Tworzywo / materiał
bibułka japońska
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1801
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna