![E/17690/ML Obrazy na płótnie, pochodzące z chorągwi. Format prostokątny.
MATKA BOSKA Z DZIECIĄTKIEM I IKONĄ (?)
Przedstawienie Madonny z Dzieciątkiem w typie opiekunki (Eleusa), ukazujące Marię, która trzyma w ramionach młodzieńczego Chrystusa. Obie postaci są skryte pod wspólną białą szatą z bogatą roślinną dekoracją w kolorze złotym, z łańcuszkami, złoto-brązowymi 6 okrągłymi medalikami (wotami ?), czerwonymi serduszkami w trzech parach. Na szacie, przypięty okrągłymi przypinkami na ramionach MB i Dzieciątka, widoczny jest różaniec (?) o białych paciorkach spływający ku dołowi. Od tych samych przypinek wokół postaci, nad ich głowami widoczny jest różaniec o czarnych paciorkach, stojący sztywno.
Spod szat są widoczne dłonie: prawa MB i lewa Jezusa. Centralnie poniżej dłoni MB, jakby zawieszony, jest mały obrazek (ikona?) z Madonną z Dzieciątkiem, także w typie Eleusa. Na nim, na jasnym tle, MB z niebieskiej szacie wierzchniej i czerwonej spodniej, trzyma na lewym ręku Dzieciątko w białej sukience i czerwonym płaszczu. Wokół głów białe aureole. Twarze zaznaczone schematycznie.
Twarze głównych postaci o jasnej karnacji, malowane gładko. Włosy ciemnobrązowe. Na głowach złoto-czerwone korony, przypominające korony księstwa halicko-wołyńskiego; MB z 2 czerwonymi elementami okrągłymi, Dz z 3. Wokół głów białe aureole ozdobione, równomiernie po obwodzie, małymi koralikami-perełkami. Tło ciemnozielone z ciemnymi nieregularnymi kreskami.
POKŁON TRZECH KRÓLI
Przedstawienie pokłonu Trzech Króli przed Madonną z Dzieciątkiem, ukazane na tle bliżej nieokreślonego górskiego krajobrazu z palmami i białymi murami miasta oraz z fragmentem drewnianych zabudowań na pierwszym planie, przez których okno świeci poświatą widoczna na niebie gwiazda. Po lewej stronie, pod dachem stajenki (?) siedzi na ławce MB z małym nagim Jezusem, owiniętym w białą tkaninę. Ubrana jest w czerwono-k](/brepo/panel_repo/2022/04/16/ei1bgy/contain-360-1000-max-e-17690-ml-001.jpg)
Matka Boska z Dzieciątkiem i ikoną. Pokłon Trzech Króli
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie XVII i XVIII wieku
„Storia (historia) wtedy będzie poruszać serca oglądających, kiedy namalowane postacie będą w najwyższym stopniu przedstawiać poruszenia własnego ducha […] smucimy się ze smutnymi, uśmiechamy do śmiejących i współczujemy cierpiącym” – pisał w 1435 roku Leon Battista Alberti.
Storia, jako temat malarski podejmowany przez licznych twórców epoki nowożytnej, cieszył się najwyższym uznaniem odbiorców. Artysta wybierał temat mitologiczny, alegoryczny lub biblijny na tyle ciekawy, by stanowił impuls do dworskiej konwersacji. Często jego celem było ożywianie intensywności przeżyć religijnych. Flamandzkie malarstwo XVII-wieczne obfitowało zarówno w obrazy monumentalne, jak i kameralne, małoformatowe. W epoce baroku kolekcjonerzy kupowali małe kompozycje malarskie, przeznaczone do niezwykle wówczas modnych kunstkamer, czyli gabinetów sztuki. Często niewielkie obrazy o tematyce religijnej umieszczano w prywatnych kaplicach.
Franz Francken Młodszy specjalizował się w niewielkich obrazach malowanych najczęściej na blasze miedzianej lub desce. Posiadał duży warsztat, a zatem wielu uczniów i naśladowców.Obraz ze zbiorów lubelskich powstał w Antwerpii, w kręgu tego cenionego artysty, namalowany przez jego naśladowcę. Kompozycja jest sztywna, niemal graficzna, brakuje konsekwentnego stosowania perspektywy i światłocienia. Postacie na obrazie Uczta u Heroda są ubrane w kostiumy historyzująco-orientalne. Jedynie Salome nosi suknię uszytą według aktualnej XVII-wiecznej mody. To ją wyróżnia jako główną bohaterkę intrygi, która doprowadziła do męczeńskiej śmierci proroka Jana Chrzciciela. Piętnując niemoralny związek Heroda z Herodiadą, Jan ściągnął na siebie gniew króla, co doprowadziło do jego uwięzienia. Salome, córka Herodiady, tak zauroczyła władcę swym tańcem, że zgodził się obdarować ją ściętą głową Jana Chrzciciela.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 64 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 65.5 mm, szerokość: 88 mm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1620 — 1650
Muzeum Narodowe w Lublinie
1680 — 1685
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna