Ptak pod krzyżem na mogile
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Obraz w szkicowej formie pokazuje elementy odmienne: szczegółowo odtworzone, bogato opierzone i ruchliwe indyki na pierwszym, wyraźnym planie oraz dwie postaci ledwie zarysowane w centrum kompozycji. Można je rozpoznać jako wizerunek anioła o kobiecych kształtach i klęczącą, skuloną sylwetkę mężczyzny. Scena rozgrywa się na podwórzu, na tle drewnianej zabudowy dworkowej. Obraz Jacka Malczewskiego stanowi studium do tematów rozwijanych w różnych momentach jego kariery artystycznej. Rodzima sceneria, wydobyta poprzez realistyczną obserwację szczegółów, łączyła się w twórczości malarza z wizyjnością, symbolicznym przesłaniem, doznaniem metafizycznym. Obraz Indyki, utrzymany w zgaszonej, brązowawej kolorystyce, może być traktowany jako szkic poprzedzający precyzyjny, ewokujący szczegółem, polegający na starannym wykończeniu, warsztat artysty. W tym malarskim zarysie ujawnia się zarazem zasadnicze przesłanie twórczości Malczewskiego łączącego wymiar ziemski, nasycony szczegółami, z mocnym modelunkiem postaci, z wymiarem fantastycznym, prezentującym nieziemskie postaci, mitologiczne motywy, wyrażone intensywną kolorystyką. Indyki, ze względu na szczególny efekt niedokończenia, odsłaniają warsztat malarski Malczewskiego – stopniowe nasycanie obrazu detalami, modelowanie form, wydobywanie wyrazistych kształtów postaci, uszczegóławianie przedstawianych scen. Dają także możliwość rozpoznania zasadniczych motywów jego twórczości – sentymentalnej podróży w przeszłość, wspomnienia dworkowej atmosfery z dzieciństwa, wydobycia gwaru i harmideru wiejskiej scenerii. Odsłaniają jednocześnie wymiar duchowy w postaci kobiecej – wieloznacznej, odnoszącej się do zróżnicowanych typów z malarstwa twórcy – anioła, Chimery, Tanatosa. Właśnie w swojej szkicowej formie obraz z Muzeum Narodowego w Lublinie zyskuje znaczenie symboliczne jako nagły przebłysk treści wieloznacznych – łącząc element witalności i biologiczności przyrody z przeczuciem śmiertelności, ostateczności. Te dwa skrajne momenty wyraża sztuka, o czym miała zaświadczać cała twórczość Jacka Malczewskiego, która domaga się całkowitego oddania i ofiary. Indyki kondensują i wzmacniają to przesłanie, ukazując ledwo zarysowaną postać korzącego się twórcy, pokazanego na granicy doczesności i wieczności.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75 cm, szerokość: 100 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 90 cm, szerokość: 115 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1908
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna