Spodek
1730 — 1740
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana europejska XVIII/XIX wieku
Czarka i spodek są typowym przykładem twórczości tak zwanych malarzy domowych (niem. Hausmaler), którzy odegrali istotną rolę w dziejach europejskich wytwórni porcelany, w tym też manufaktury w Miśni. Forma czarki bez ucha, podobnie jak błękitna dekoracja malowana pod szkliwem są wzorowane na porcelanie dalekowschodniej, co charakteryzuje wczesny okres działalności manufaktury miśnieńskiej. Pozostałe wzory zostały nałożone już poza wytwórnią.
W XVIII wieku szeroko praktykowane było malowanie porcelany w małych, czasem domowych pracowniach. Dekoratorzy chałupnicy nabywali w wytwórni porcelanę białą bądź zdobioną skromnie, często z drobnymi wadami, płacąc za nią umiarkowane ceny. Malowali na powierzchni dodatkowe ornamenty barwne i złocone, dla utrwalenia wypalali, i tak wzbogacone naczynia sprzedawali z zyskiem. Ich malarstwo prezentowało niekiedy bardzo wysoki poziom, było poszukiwane i wysoko cenione. Dlatego stanowili konkurencję dla wytwórni, które broniąc swych interesów, nierzadko utrudniały im nabywanie naczyń w ilości hurtowej. Wiele tego typu prac powstawało na specjalne zamówienie koneserów, którzy chcieli mieć wzory niepowtarzalne, odmienne od tych, które w wytwórni malowano seryjnie. Dlatego malarze domowi, którzy zdobyli większą popularność, zdołali utrwalić swe nazwiska w historii. Jednym z nich był J. F. Ferner – niestety znane są tylko inicjały jego imion. Malował wzory na porcelanie miśnieńskiej z dekoracją błękitną, podszkliwną. Są to postacie ludzi, czasem o charakterze orientalnym, architektura, ptaki i zwierzęta w kolorach czerwieni, zieleni i z dużym udziałem złoceń. Jego prace są dość naiwne, o uproszczonym rysunku, ale na tyle charakterystyczne, że stał się rozpoznawalny nawet przy braku sygnatury.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby naszkliwne, złocenie, farby podszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni
1730 — 1740
Muzeum Narodowe w Lublinie
Cesarska Manufaktura Porcelany
1790 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Cesarska Manufaktura Porcelany
1790 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.