![S/G/239/ML S/G/239/ML - Kompozycja w kole wpisanym w kwadrat. W centrum widziany od tyłu jeździec na koniu. Koń od tyłu, 3/4 w lewo. Na głowie jeźdźca kołpak z piórami. Ubrany w żupan. Przez plecy przewieszony łuk w łubiach, po lewej kołczan ze strzałami. Lewa ręka wsparta pod bok, w niej nadziak lub czekan. Koń okryty czaprakiem z frędzlami, u podgardla buńczuk. Na drugim planie zwrócony w prawo pachołek na koniu. Ubrany w kołpak, żupan, przy boku szabla, po lewej stronie trzyma luzaka. W prawej części kompozycji dwóch jeźdźców w podobnych strojach, w ręku trzymają nadziaki. W głębi widoczne pólpostaci jeżdźców, dalej przemarsz oddziałów kawalerii na tle pagórkowatego krajobrazu. Niebo zarysowane poziomymi kreskami, gdzieniegdzie obłoki.
sygn. L.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/nabwzq/contain-360-1000-max-s-g-239-ml-001.webp)
Jeździec polski widziany od tyłu
1651
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Stefano della Bella to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli grafiki włoskiej XVII wieku. Jego twórczość przypada na czas dominacji akwaforty wśród malarzy grafików. Do posługujących się tą techniką należeli: Guido Reni, Simone Cantarini, Antonio Tempesta, Salvator Rosa, Pietro Testa, Giovanni Benedetto Castiglione. Dotychczasowy ośrodek artystyczny, jakim był Rzym, ustąpił miejsca indywidualnym pracowniom artystów grafików. W okresie działalności Stefano della Belli Rzym stracił swoją dotychczasową rolę głównego ośrodka artystycznego na rzecz indywidualnych pracowni mistrzów dłuta, które były zakładane w innych miastach włoskich.
Della Bella to rysownik i rytownik związany z dworskim mecenatem wielkich książąt Toskanii, a także kardynałów Richelieu i Mazarina. Jego prace obejmują szeroką tematykę, w obrębie której można wymienić: serie ornamentalne, wzorniki, pejzaże, serię jeźdźców.
Dzieła della Belli stanowią dokument mody polskiej obowiązującej w XVII wieku. Wraz z nastaniem panowania Stefana Batorego dotarły do kraju silne wpływy Orientu, widoczne również w dziełach artysty.
Dzięki omawianej akwaforcie możemy poznać uzbrojenie i ubiór husarii – formacji wojskowej, która w pełni ukształtowała się za czasów Stefana Batorego. Jej geneza sięga XV-wiecznych Węgier. W skład ubioru przedstawiciela jazdy wchodziły: czapka z rondem lub kapelusz podobny do cylindra, dołman z pętlicami, mente, obcisłe spodnie i półbuty z ostrogami. Wojownik posługiwał się lekką kopią, pustą w środku, długości 5 m, pozwalającą unicestwić przeciwnika z daleka, do walki z bliska używano szabli, koncerzy, nadziaków, pistoletów. Nie noszono zbroi; obronie służyła drewniana tarcza. Charakterystycznym elementem są skrzydła, pełniące funkcję raczej psychologiczną niż funkcjonalną. Wykonywano je z piór drapieżnych ptaków, jastrzębi, orłów, ale stosowano także farbowane pióra łabędzi czy gęsi.
Badacz Mieczysław Paszkiewicz zidentyfikował wojownika na koniu jako kapitana Szczodrowskiego herbu Pierzchała.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18.6 cm, szerokość: 18.6 cm, średnica: 17.5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bella, Stefano della
1651
Muzeum Narodowe w Lublinie
Bella, Stefano della
1651
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zumpe
około 1840
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.