Postać Nommo
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Arka Nommo zwana inaczej aduno koro lub arką świata, jest wyobrażeniem mitycznej łodzi (popularnie zwaną arką) wysłanej przez Ammę w celu reorganizacji i zaludnienia Ziemi. Według mitologii Dogonów ich przodkowie pochodzą z planety znajdującej się w systemie Syriusza. Podróż ze swojej ojczyzny na Ziemię odbyli na koro, na której Amma umieścił oprócz przodków ludzi również praojców wszystkich innych stworzeń, zwierząt i roślin.
Arka symbolizuje cały świat znany Dogonom. Wyobrażają ją sobie jako łódkę w kształcie dwupomostowej platformy. Dolna platforma odzwierciedla nieuporządkowany stary świat. Umieszczeni na niej zostali przodkowie sąsiadów Dogonów (Mossi, Samogo, Bamana, Bozo, Fulbe), członków kast: griotów, kowali, dyam (obrabiających skórę) oraz Yeban – istot zamieszkujących busz. Na platformie górnej, symbolizującej nadejście ładu podróżowali przodkowie Dogonów oraz zwierząt dzikich i hodowlanych. Arką kierował Nommo, pierwotna istota, która stworzyła porządek we wszechświecie. Kiedy arka wylądowała na Ziemi ukazało się światło słoneczne i spadł oczyszczający deszcz (choć faktycznie było to życiodajne nasienie Nommo) – były to znaki, że ziemia-gleba stała się urodzajna. Nommo przekształcił się w konia i przeciągnął arkę do wody, gdzie unosiła się jak łódź.
Według innej wersji mitologii dogońskiej przodkowie wszystkich stworzeń podróżowali na kilku różnych arkach. Na osobnych arkach na Ziemię dotarli: Yurugu – niedoskonały syn boga Ammy, który zakłócił proces stworzenia, Nommo podróżujący z czterema mieszanymi parami przodków dogońskich, oraz pozostałe stworzenia i byty (zwierzęta, rośliny, minerały), które miały rozmnażać się na Ziemi.
Ludzkość zrodzona z przodków przetransportowanych na arce prowadzonej przez Nommo rozwinęła się i zorganizowała życie na Ziemi.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
koro
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 42 cm, szerokość: 14 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba, pojemnik, figura
Technika
ryte, techniki snycerskie, ciosanie, płaskorzeźbienie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna