![mns/se-m/321 scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie pośrodku obrazu grupa trzech kobiet w kostiumach kąpielowych: po lewej półleżąca odwrócona tyłem, obok nieco w głębi siedząca zwrócona w 3/4, po prawej siedząca odwrócona tyłem. Po prawej zamyka kompozycję drzewo. W głębi po lewej szczytowa ściana parterowego domu, nad nim, w górnym narożniku dom na wzniesieniu. Na dalszym planie morze.](/brepo/panel_repo/2022/04/08/cje6qs/contain-360-1000-max-mns-se-m-321-dscf6302-ppp.jpg)
Na plaży w Orłowie
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Pejzaż przedstawia fragment plaży znanego holenderskiego kurortu nadmorskiego w Scheveningen, oddalonego o 6 km od centrum Hagi, będącego współcześnie dzielnicą administracyjnej stolicy Niderlandów. Na początku XIX wieku było ono spokojną osadą rybacką z piaszczystym brzegiem morskim, szeroką plażą, niewielkimi, porośniętymi roślinnością wydmami, bezpośrednio sąsiadującymi z zabudowaniami.
Identyfikację lokalizacji umożliwia wyłaniająca się zza subtelnie wydobytych miękkim światłem słonecznym wydm wieża z charakterystycznym hełmem – to Oude Kerk przy Keizerstraat. Obok widoczne są dachy sąsiednich zabudowań, w tle dostrzec można fragment dwuwieżowej fasady innego z kościołów. Na plaży znajduje się szereg wyciągniętych na brzeg kutrów, kilka kolejnych pływa przy brzegu. Bohaterem obrazu jest natura – obraz to swoiste studium nieba, które wypełnia znaczną część kompozycji (linia horyzontu w 1/3 wysokości obrazu). Drobne sylwetki ludzi spacerujących po plaży ożywiają kompozycję. Przedstawiony najbliżej widza, poruszający się konno mężczyzna w cylindrze na głowie, został namalowany, jak się wydaje, w innej skali niż pozostałe postaci.
Sposób opracowania potwierdza opanowanie przez twórcę warsztatu miniaturzysty. Praca zapewne wyszła spod ręki Johannesa Hariego I, ucznia Jeana George’a Teissiera. Hari znany jest dziś głównie z licznych miniatur portretowych, chociaż w dorobku artysty znajdują się także sceny rodzajowe i portrety w większym formacie. Kontynuatorem malarskich tradycji rodzinnych był Johannes Hari II (1807–1887), podobnie jak ojciec przez całe życie związany z Hagą i podobnie jak on malujący sceny rodzajowe, portrety oraz widoki miejskie. Na obecnym etapie badań, wobec niewystarczającego materiału porównawczego, trudno jednoznacznie przesądzić o autorstwie szczecińskiego obrazu, który mógł powstać w latach trzydziestych XIX wieku, kiedy obaj twórcy działali równolegle.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 27 cm, szerokość: 33.7 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska dębowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna