Mlecznik
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Kamionka angielska – Wedgwood
W 1759 roku Josiah Wedgwood założył przedsiębiorstwo produkujące ceramikę. Dbał o każdy szczegół, logistykę i różnorodność produkcji, ale także o robotników i fabrykę.
Kaznodzieja metodysta John Wesley, odwiedzając warsztat Wedgwooda, zanotował, iż spotkał młodego człowieka, który „zasadził kwiaty w ogródku przy swoim zakładzie garncarskim. Kazał też zatrudnionym w nim ludziom myć twarze i ręce i zmieniać ubrania po pracy przy glinie. Jest niewielkiej postury i kuleje, lecz jego dusza jest bliska Bogu”.
Właściciel wytwórni lubił eksperymentować z nowymi odmianami ceramiki. Jego celem było uzyskanie „naczyń stołowych o nowym wyglądzie, pokrytych doskonałą, lśniącą glazurą, wytrzymującą nagłe zmiany temperatury, łatwych w wykonaniu i w związku z tym tanich”. Te założenia zostały spełnione i w krótkim czasie ulepszone, kremowe tworzywo, doskonałe do artykułów użytkowych i dekoracyjnych, zyskało popularność.
Naczynia z fajansu delikatnego i kolorowe kamionki dekorowano antykizującymi, nakładanymi, płaskorzeźbionymi motywami, zazwyczaj białymi. Przy tworzeniu wzorów do dekoracji ceramiki Wedgwood polegał na opinii dam z wyższych sfer, a nawet korzystał z ich projektów. Postacie ukazane na naczyniach najczęściej były inspirowane antyczną mitologią lub historią. W przeciwieństwie do nagich wyobrażeń postaci znanych ze starożytności klasycystyczne standardy przyzwoitości wymagały starannego ubrania bohaterów przedstawień. Pewna właścicielka naczyń ze zbyt roznegliżowanymi postaciami pisała: „Płaskorzeźby wydają się bardzo ciekawymi [ …] gdyby choć były odrobinę okryte, gdyby choć były owinięte jakąś cienką woalką, moglibyśmy swobodnie pokazywać je w towarzystwie, nie niepokojąc się, że obrazimy czyjąś skromność”.
Wedgwood potraktował poważnie zalecenia wymagających odbiorców i w związku z tym na jego wyrobach znalazły się starannie odziane postacie. Nie zawsze jednak podchodzono do zagadnienia rygorystycznie. Przykładem tego może być kremowy mlecznik z pięknym uchem w kształcie lwa i sceną antyczną na brzuścu. Przedstawia dwie postacie – Wiktorię, szczelnie przykrytą fałdzistą szatą, natomiast centralna postać Fortuny jest odziana w lekko opadającą suknię ukazującą biust, Amorek zaś, przytrzymujący kroczącego lwa, jest kompletnie nagi!
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 10 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
relief nakładany, szkliwo, relief
Tworzywo / materiał
kamionka
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wedgwood
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1920–1950
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wąsowicz, Wacław
1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.