![S/Mal/430/ML S/Mal/430/ML - Pole główne wypełnia Chrystus Pantokrator ukazany frontalnie w ujęciu półpostaciowym. W lewej dłoni trzyma otwartą księgę z tekstem stanowiącym kompilację różnych fragmentów Ewangelii: „Starajcie się naprzód o królestwo [niebieskie] i [jego] sprawiedliwość, a wszystko to będzie wam dane [Mt 6,33]. Proście i będzie wam dane; szukajcie a znajdziecie [Mt 7,7] Popatrzcie na ptaki na niebie jak [...] ojciec [Mt 6,26] .”
Prawą dłoń trzyma w sposób przypominający gest błogosławieństwa, jednakże wyciągnięty ma jedynie palec wskazujący, pozostałe są zgięte; dłonią tą wydaje się rozchylać swą szatę, jakby rozerwaną na wysokości serca. Ubrany jest w czerwony chiton ze złotymi lamówkami i stichosem oraz zielony himation. Twarz ma pociągłą, jasną z wyraźnymi zaróżowieniami na policzkach, okoloną krótką brodą i zaczesanymi gładko włosami, ma ostro zakończone wąsy. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem cyrylickim , po bokach w wydzielonych polach widnieje jego monogram IC XC. Jego postać otaczają wizerunki apostołów i Ewangelistów z atrybutami (z wypisanymi cyrylica imionami). W klejmach po lewej stronie znajdują się:
Piotr (klucz), Andrzej (krzyż św. Andrzeja), Jakub Alfeuszowy (pałka folusznicza), Bartłomiej (nóż), Mateusz (topór)
Po prawej: Paweł (miecz), Jakub Starszy (kapelusz, strój wędrowca, laska), Tomasz (włócznia), Filip (laska krzyżowa), Szymon (piła)
Na dole Ewangeliści: Mateusz (uskrzydlony młodzieniec), Marek (lew), Łukasz (wół), Jan (orzeł)
Głowy ich wszystkich otaczają nimby, a ubrani są w chitony i himationy w barwach czerwieni, błękitu, brązów i szarości.
Obraz posiada płótno dublażowe i napięty jest na krosna](/brepo/panel_repo/2022/04/16/3kfyhq/contain-360-1000-max-s-mal-430-ml-001.webp)
Chrystus Pantokrator
1700 — 1749
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Niewielkich rozmiarów dwustronna ikona mieści w sobie wiele treści odnoszących się do idei Zbawienia. Na awersie zaprezentowano scenę Wniebowstąpienia. Zmartwychwstały Chrystus zasiada na łuku tęczy, symbolizującej przymierze Boga z człowiekiem, i wyciąga dłonie w geście błogosławieństwa biskupiego – ukazany jest jako arcykapłan. Jego złociste szaty: chiton ze stichosem i himation, oraz aniołowie grający na trąbach podkreślają chwałę Zmartwychwstałego. W dolnej części przedstawienia ukazano Maryję oraz wpatrzonych w Chrystusa apostołów. Towarzyszą im dwaj aniołowie, którzy spoglądając na poruszonych uczniów, wskazują dłońmi na Chrystusa i zdają się napominać apostołów: „Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba” (Dz 1, 11). Na rewersie ikony ukazano trzech świętych, świadków męczeńskiej śmierci Chrystusa. Święty Jan, który stał pod krzyżem wraz z Maryją i do którego Jezus skierował słowa „Oto Matka twoja” (J 19, 27), został przedstawiony jako młodzieniec bez zarostu. Nieco starszy mężczyzna z brodą, opierający głowę na prawej dłoni, to św. Józef z Arymatei, który zadbał o pochówek Chrystusa. Żołnierz w kolczudze, trzymający krzyż lotaryński i włócznię, to św. Longin, który przebił bok Chrystusa. Wszyscy oni towarzyszyli Chrystusowi w ostatnich chwilach jego ziemskiego życia, prowadzących do chwały Zmartwychwstania i Wniebowstąpienia.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikona, malarstwo, obraz
Technika
złocenie, tempera
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1700 — 1749
Muzeum Narodowe w Lublinie
1741
Muzeum Narodowe w Lublinie
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna