
Portret żołnierza
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Miniatura przedstawia portret młodej kobiety, ukazanej do bioder, siedzącej na fotelu w swobodnej pozie, wpatrzonej przed siebie. Portrecik na tle ciemnoniebieskiego nieba pokrytego szarymi obłokami, w lewym górnym rogu niebo różowo – pomarańczowo- białe od refleksów niewidocznego słońca. Miniatura pochodzi z 1 poł. XIX w, niestety nie znamy jej autora. Portretowana to Maria Anna z Czartoryskich Wirtemberska (ur. w marcu 1768 r w Warszawie, zm. w październiku 1854 r w Paryżu) polska arystokratka, poetka, córka Izabeli z Flemingów Czartoryskiej i Adama Kazimierza Czartoryskiego (prawdziwym ojcem był prawdopodobnie król Stanisław August Poniatowski). Dzieciństwo spędziła w Warszawie w Pałacu Błękitnym i w Puławach. Była starannie wykształcona, jej nauczycielami byli m.in. F. D. Kniaźnin, F. Karpiński, J.P. Norblin. W 1784 r wyszła za mąż za Fryderyka Ludwika Wurtemberg, który był siostrzeńcem króla Fryderyka II Wielkiego i bratem carycy rosyjskiej Marii Fiodorownej. Małżeństwo dość szybko zakończyło się rozwodem w październiku 1793 r, przy czym ich jedyny syn Adam Karol pozostał przy ojcu. Po rozwodzie Maria mieszkała w Warszawie, zimę spędzając w Wiedniu, a lato w Puławach, Sieniawie lub Karlsbadzie. Po III rozbiorze Polski rozpoczęła w Puławach tworzenie muzeum pamiątek narodowych. Urządzony na nowo park we wsi Pilica zyskał sławę większą niż Powązki czy Arkadia. Po powstaniu listopadowym przebywała w Galicji, od 1837 r przeniosła się do Paryża, gdzie mieszkała u brata księcia Adama Jerzego i gdzie zmarła. W latach 1806 – 1816 prowadziła w Warszawie salon literacki tzw. błękitne soboty, w 1813 r napisała powieść „Malwina czyli domyślność serca”, która uznana została za pierwszą polską powieść obyczajowo – psychologiczną. Pisała też wiersze, wspomnienia, opowiadania, opisy wypraw zagranicę. Łańcucka miniatura powstała na podstawie portretu wykonanego przez Heinricha Fugera w 1795 r. Miniatura to obraz niewielkich rozmiarów, głównie portret, choć zdarzają się też scenki rodzajowe. Nazwa pochodzi z języka łacińskiego, od słowa minus – mały. Najstarsze miniatury pojawiły się w XV w i związane są z rozwojem emalierstwa. Obok emalii na miedzi stosowano początkowo farby olejne i temperowe na blasze oraz pergaminie. W XVII w używano jako podłoża dębowych deszczułek oraz grubych płytek kości słoniowej. W następnych wiekach, po rozpowszechnieniu się miniatur, stosowano farby wodne (akwarela, gwasz), a jako podłoża cienkie płytki kości słoniowej lub masy perłowej oraz pergamin, lub karton. Omawiana miniatura jest eksponowana w Salonie Bouchera na I piętrze zamku łańcuckiego.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
gwasz
Tworzywo / materiał
produkty odzwierzęce, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
M. E. Andriolli
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
początek XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XVIII/XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.