Brzeg Dunajca w Sromowcach
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Twórczość Stanisława Kamockiego wywodzi się z symbolistycznego kultu natury, interpretowanej syntetycznymi formami, regularnymi podziałami, a jednocześnie wyraźnymi kolorystycznymi akcentami. Jako wybitny uczeń Jana Stanisławskiego w całej twórczości wyrażał zainteresowanie pejzażem, odtwarzając pogodne sceny podgórskiego krajobrazu, wyrażającego spokój, harmonię, wewnętrzną jedność przyrody. Warsztat malarski Kamockiego rozwijał się poprzez adaptację wzorów Cézanne’a i jasnej palety kolorystów. Pejzaże z okolic Krakowa, a także górskie krajobrazy wyznaczały trwały repertuar tematów wydobywających zachwyt naturą, ale także poszukiwanie różnych sposobów budowania malarskiej ekspresji. Kolorystyczne akcenty prowadziły do zinterpretowania obrazu według plastycznych prawideł, łączenia i harmonizowania skali barwnej.
Pejzaż podgórski jest świadectwem dojrzałych poszukiwań malarskich. Wyróżnia się wyraźnym kadrowaniem, ciepłą kolorystyką, zbliżeniem stogów siana, pomiędzy którymi jest wyobrażona pasąca się krowa, w dali odcina się górski krajobraz ujęty chłodnymi błękitami. Pejzaż ma swoją wewnętrzną konstrukcję, łączącą bliski detal i odległe pasmo wierzchołków zamknięte taflą nieba. Logika kształtowania obrazu wyraża się także szczególną techniką – impastowo kształtowanej partii pierwszego planu i miękko potraktowanej horyzontalnymi pociągnięciami partii wyobrażającej daleki dystans. Obraz, skupiony na odtwarzaniu nastrojowości krajobrazu, staje się także obszarem realizacji nowoczesnego programu malarskiego, w którym wyobrażenia odsłaniają proces plastycznego opracowania, ujawniają ślad malarskiego gestu.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49 cm, szerokość: 67.8 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 62.5 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szygell, Stanisław
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Filipkiewicz, Stefan
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
Rerutkiewicz, Franciszek
1918 — 1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.