Targ we Wilnie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Wizyta w pracowni malarza
Rysunek na papierze, wykonany piórkiem przedstawia scenkę rodzajową – dwóch mężczyzn podziwiających prezentowaną na sztaludze pracę malarza, który siedzi w fotelu z paletą w dłoniach. Scena rozgrywa się we wnętrzu. Mężczyźni w stylowych strojach, sędziwy malarz w długiej szacie przewiązanej w pasie, siedzi na fotelu z wysokim zapleckiem, podziwiając swoje dzieło. Rysunek wykonany sepią, piórkiem na papierze, lawowany. Sepia to barwnik czarno – brązowy, to też atrament pozyskiwany z głowonogów (z mątwy), stosowany od końca XVIII w. Lawowanie zaś to cieniowanie i nakładanie kilku warstw koloru, często jednolitej barwy za pomocą piórka lub pędzla. Stosowano je w celu pogłębienia plastyczności i przestrzenności działa, w tym przypadku rysunku. Rysunek sygnowany w lewym dolnym rogu „Fragonard”. Chodzi o Theophile Fragonarda (ur. w lutym 1806 r w Paryżu, zm. w lipcu 1876 r w Nevilly – sur- we Francji), który był malarzem portrecistą, grawerem i litografem, pracował też w wytwórni porcelany w Sevres jako malarz wyrobów porcelanowych. Pochodził ze słynnej rodziny malarzy, był synem Alexandra Evariste Fragonarda (1780 – 1850), artysty malarza, a wnukiem Jean Honore Fragonarda, jednego z najsłynniejszych przedstawicieli malarstwa rokoka. Rysunek pochodzi z kolekcji Potockich, dawnych właścicieli zamku i eksponowany jest na I piętrze zamku, w pokoju należącym do wnętrz reprezentacyjnych.
Bożena Rybkowska
Inne nazwy
nieznane
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
rysunkowe
Tworzywo / materiał
szkło, drewno, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna