![MNS/AF/1110 figura kultu przodków - Ujęcie figury z przodu. Rzeźbiona w grafitowym kamieniu postać mężczyzny w pozycji siedzącej. Część twarzowa postaci ma cechy negroidalne: wydatne, lekko rozchylone usta oraz szeroki u nasady nos. Oczy zamknięte. Powieki ozdobiono ukośnymi nacięciami. Postać wygląda na zamyśloną. Niewielkie uszy mężczyzny usytuowano na wysokości oczu. Na czole zaznaczono wzór geometryczny w postaci ukośnych i poziomych nacięć - być może w ten sposób zaprezentowano nakrycie głowy. Ręce mężczyzny zgięte w łokciach, w dłoniach trzyma przedmiot przypominający laskę (berło), która przylega do jego tułowia i opiera się o lewą nogę - wewnętrzną stronę kolana. Nogi mężczyzny zgięte w kolanach, ułożone poziomo jedna na drugiej, stopy wyraźnie wymodelowane. Plecy lekko zaokrąglone. Rzeźbę umieszczono na małej, kwadratowej podstawie. Widoczne malutkie otworki i drobne ubytki w okolicach prawego ramienia.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/5olvn1/contain-360-1000-max-mns-af-1110-arek4708-ppp.jpg)
Figura kultu przodków
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Figurki mintadi
Figura ntadi (liczba mnoga mintadi) wiąże się z kultem przodków. Mintadi ustawiano je przede wszystkim na grobach władców oraz królewskich dostojników. Pełniły rolę strażników, opiekunów. Miały zapewniać ciągłość i trwałość władzy. Omawiana rzeźba była prawdopodobnie podobizną zmarłego dostojnika. Wysoka ranga postaci zapisana jest w jego postawie – kontemplacyjnych rysach twarzy, dumnie ułożonych ramionach, tułowiu oraz nogach. Na ramionach oraz plecach postaci ukazano skaryfikacje nazywane w języku kikongo nsamba (tatuaż bliznowy), które tworzą wzór jodełkowy. Bakongo uważają nsamba za rodzaj dowodu osobistego, wykonują go nacinając skórę końcem noża lub za pomocą trzcinowej igły i barwników. Każda wioska ma własny typ skaryfikacji, który rozpoznać można po umiejscowieniu – nsamba wykonuje się m.in. na czole, policzkach, ramionach, plecach, grzbiecie, brzuchu oraz po wzorach. Skaryfikacja ma ponadto spełniać cele estetyczne, dlatego chętnie stosują ją zarówno mężczyźni jak i kobiety. Bakongo wierzą również, że nsamba ma moc leczniczą i ochronną, uważana jest także za gwarancję płodności.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
ntadi (mintadi)
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22.3 cm, szerokość: 7.9 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot obrzędowy, rzeźba
Technika
rzeźbione
Tworzywo / materiał
kamień
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna