Macierzyństwo
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Wizerunek Chrystusa frasobliwego zajmował w kulturze ludowej pozycję uprzywilejowaną. To metaforyczne podsumowanie Męki Pańskiej jest nieformalnie uznawane za symbol dawnej polskiej sztuki ludowej. Drzeworyt Albrechta Dürera z tytułowej strony Małej Pasji uważa się za jego pierwowzór w sztuce dewocyjnej. Wizerunek silnie zespolił się jednak z religijnością ludową – ucieleśniał Boga rozumiejącego wszelkie ludzkie biedy, który nie pozostawi ludzi bez opieki i nadziei. Świątkarze inspirację do wykonywania figur czerpali z rzeźb gotyckich czy barokowych znajdujących się w kościołach (patrz: E/7372/ML).
Rzeźba pochodzi z cmentarnej kaplicy nagrobnej drążonej w pniu. Posiada cechy formalne południowolubelskiej grupy (z okolic Biłgoraja, Janowa Lubelskiego i Hrubieszowa; patrz: E/357/ML). Twórca połączył w niej jednak różne motywy ikonograficzne: Chrystus, w ujęciu gotyckim w przepasce biodrowej (perizonium) i koronie cierniowej, został przedstawiony dodatkowo z berłem królewskim (charakterystycznym dla okresu baroku) w formie trzciny, symbolem męki. Jego ekspresyjna twarz wyraża smutek, ból i umęczenie, a krwawe łzy płynące z oczu nadają twarzy tragiczny wyraz. Dodatkowo zwraca uwagę schematyczne zaznaczenie czaszki Adama, na samej podstawie pomiędzy stopami postaci. Prawdopodobnie jej znaczenie dla rzeźbiarza nie było jasne, a wzorował się tylko na innych przykładach Chrystusowego przedstawienia.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
1864
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna