
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Prezentowany okaz to rzadki przykład naszyjnika noszonego przez starszych mężczyzn. Ozdobiono go muszlami, które mogły zostać dodane później, aby zwiększyć atrakcyjność i ułatwić sprzedaż. Funkcja naszyjnika nie została zidentyfikowana, ale sądząc po staranności wykonania pełnił jakąś ważną rolę w życiu Dogonów. W patriarchalnym społeczeństwie Dogonów to mężczyzna odgrywa rolę dominującą. W zależności od wieku należy do jednej z czterech grup. Pierwsza to uczniowie, do której zaliczani są młodzi mężczyźni w wieku 12–20 lat, zwani unrunw soro, czyli dzieci, które się rozwijają, w wieku 21–28 lat – saga tara unrunw – dzieci zasadzone i w wieku 28–36 lat – anrunw poju, co oznacza znakomici mężczyźni. W drugiej grupie, nazwanej nauczyciele, znajdziemy osoby w przedziale wiekowym 36–44 lata – inew na – wielcy mężczyźni oraz 44–52 lata – ine naginru du dan, czyli osoby odpowiedzialne za rodzinę. Kolejna grupa to przewodnicy. W jej skład wchodzą dojrzali mężczyźni w wieku 52–60 lat zwani inew nayun puyopuya wo-in – ci, którzy posiadają kwiat śmierci oraz 60–68 lat ginna benw – właściciele wielkich rodzin. Do ostatniej, najważniejszej grupy, zalicza się starców od 68 roku życia, zwanych ogo-unw – patriarchów. Grupę czwartą nazwano przodkami. Naszyjnik mógł być noszony przez mężczyzn z grupy przewodników, których współcześnie zalicza się do jednej z najważniejszych grup. Mężczyźni Ci określani są jako mędrcy. Ich zadaniem jest tworzenie zasad dobrego funkcjonowania społeczności. To oni w życiu codziennym zobowiązani są do nauczania i dawania przykładu. Mężczyźni ci osiągając wiek powyżej 60 roku życia wchodzą do grupy przodków. Według dogońskich wierzeń człowiek, który ma więcej niż 60 lat, nawet jeśli wciąż żyje, uznawany jest za zmarłego i zalicza się do świata zmarłych przodków – tych, których dusze są szanowane i otaczane kultem.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
naszyjnik, ozdoba ciała
Technika
nawlekanie, skręcanie
Tworzywo / materiał
sznurek bawełniany, drewno, muszla
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
między 1930 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1930 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.