Czarka
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie
Na niewielkich rozmiarów srebrnej blaszce z iście mistrzowską precyzją stworzono przejmującą scenę modlitwy Chrystusa w Ogrójcu. Szczegóły urozmaiconego krajobrazu, ekspresyjne gesty postaci, żywe barwy ich szat oddano z kolorowej masy szklanej nakładanej na szkielet ze złotych drucików.. Nieznacznych rozmiarów przedmiot służył zapewne do osobistej adoracji. Na dzień dzisiejszy więcej wiemy o autorze ramki niż o wykonawcy samej plakiety, ale badania trwają. Możemy sądzić, że zapewne zaraz po nabyciu plakietki ten drobny rarytas kolekcjonerski oprawiono w drewnianą ażurową rameczkę, osadzoną na mosiężnej ażurowej podstawce z pełnymi plecami utrzymującymi plakietkę. Zamówiono ją u cenionego paryskiego złotnika François-Désiré Froment-Meurice’a (1802–1855), w celu umożliwienia bezpiecznego eksponowania zabytku. Złotnik wyrył na odwrocie własne imię i nazwisko z datą 1853 r. Front ramki tworzą misternie wypracowane, przeplatające się suche, kolczaste gałązki, nawiązujące do atrybutu męki Jezusa, która nastąpi po pojmaniu w Ogrójcu.
Plakieta była pokazywana warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano ją w katalogu tej wystawy pod pozycją 472, przytaczając historię pozyskania jej do zbiorów. Trafiła do zbiorów pałacu jako dar bliżej nierozpoznanego do dzisiaj pana W. Wilczyńskiego, o czym informuje odręczna inskrypcja zapisana na plecach ramki.
W wilanowskich źródłach z końca XIX w. francuski rzeczoznawcza wymienił maleńką plakietkę ze sceną modlitwy Chrystusa w Ogrójcu pod tytułem Pocałunek pokoju.
Co ciekawe, w 2015 roku Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku zakupiło cykl czterech podobnych plakietek. Jedną z nich zdobi bliźniacze przedstawienie do wilanowskiego. Na pozostałych przedstawiono sceny: Pojmanie Chrystusa, Ukoronowanie cierniem, Zmartwychwstanie (nr inw. 2015.388.1–.4) Jako źródło ikonograficzne wskazywano Małą Pasję wg Albrechta Dürera stworzoną w latach 1508–1511, co w dalszych rozważaniach wpływa na łączenie autora dzieła ze środowiskiem złotników augsburgskich lub norymberskich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 6,9 cm, szerokość: 5,2 cm
Rodzaj obiektu
plakieta, fragment obiektu...
Technika
emalia
Tworzywo / materiał
złoto
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.