Na święto orderowe orderu Orła Białego
1762
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska od XVI wieku do XVIII wieku
W dziejach polskiego medalierstwa można wskazać ośrodki, które w różnych okresach stawały się wiodące w tej dziedzinie sztuki. W drugiej połowie XVI wieku stało się nim niewątpliwie Wilno. W następnym stuleciu rolę tę przejął Gdańsk, który w dziedzinie medalierstwa miał już długie tradycje. Dominacja Gdańska w tworzeniu XVII-wiecznych medali wiązała się z działalnością stosunkowo niewielkiej grupy osób. Co więcej, w przypadku trzech z nich, byli to ludzie ściśle ze sobą powiązani. Zacząć wypada od urodzonego w Starsburgu Sebastian Dadlera, który do Gdańska przybył w latach 30. XVII wieku. W mieście nad Wisłą spędził 15 lat i oprócz wielu medali pozostawił po sobie ucznia, był nim także strasburczyk – Jan Höhn. Höhn osiadł w Gdańsku na stałe i związał się z miejscową mennicą. Początkowo poszerzał swą wiedzę pod okiem Dadlera i wraz ze swym mistrzem tworzył pierwsze medale. Po wyjeździe Dadlera Jan Höhn przejął obowiązki głównego rytownika Gdańska. Podobnie jak poprzednik nie tylko tworzył stemple do wybijania monet i medali, ale także wychował następcę. Był nim syn Jana Höhna, który po ojcu przejął nie tylko talent, ale i imię. Obaj Höhnowie – ojciec i syn – w ten sam sposób sygnowali swe prace, w związku z czym często trudno ustalić, któremu z nich należy przypisać konkretne dzieło. Rozpoznanie autora utrudnia także podobieństwo stylistyczne, przy czym występuje ono pomiędzy wszystkimi wspomnianymi artystami. Nie ma się zresztą czemu dziwić, skoro mamy w tym przypadku do czynienia z trzema pokoleniami artystów, których łączyła relacja mistrz–uczeń.
Prezentowany medal jest dziełem ostatniego z omawianych twórców – Jana Höhna młodszego. Dzieło powstało dla uczczenia pokoju oliwskiego, kończącego okres tzw. potopu szwedzkiego. Zawiera liczne odwołania do antyku, charakterystyczne zarówno dla Dadlera, jak i obydwu Höhnów. Jan Kazimierz, którego portret zdobi awers, został przedstawiony w rzymskiej todze i wieńcu laurowym na głowie. Na otoku rewersu znalazł się napis PAX CASIMIRIANA (pokój kazimierzowski), nawiązujący do znanego z czasów Cesarstwa Rzymskiego określenia Pax Romana. Na rewersie znalazły się także drzewka oliwne, które symboliką nawiązywały z jednej strony do faktu zawarcia pokoju, z drugiej zaś do miejsca w którym go podpisano, tj. klasztoru Cystersów w Oliwie, którego wizerunek Jan Höhn również umieścił na medalu.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
medal
Technika
bicie stemplem
Tworzywo / materiał
srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wermuth, Christian Sigmund
1762
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wermuth, Christian Sigmund
1760
Muzeum Narodowe w Lublinie
Höhn, Jan młodszy
1669
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.