
Autoportret w kapeluszu
autoportret
1944
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Alfons Karpiński namalował Autoportret w pracowni (1960) rok przed śmiercią – można go odczytać jako podsumowanie dorobku artysty. Jest to kompozycja wieloelementowa w układzie poziomym. Artysta siedzący w swej pracowni, po prawej stronie obrazu, jest zwrócony w stronę sztalugi. Maluje portret kobiety – z tego typu przedstawień słynie Karpiński, który ma w swoim dorobku liczne wizerunki kobiet w różnych kontekstach. Prace te wyróżniają się subtelnością i pięknem, a także umiejętnością ukazania rysu charakterologicznego. Różnią się od portretów malowanych przez innych polskich artystów, nacechowanych pewną dozą lubieżności. W dziełach Karpińskiego kobiety nie są przedstawiane w sposób przedmiotowy. W każdej z jego prac wyłania się raczej fascynacja kobiecością. Ten sposób malowania podobał się portretowanym, co sprawiło, że szybko zyskał wielką popularność. Na testamentowym autoportrecie, na półeczce sztalugi znajduje się turkusowe naczynie z kaczeńcami, zaś po lewej stronie sztalugi półka z dwoma białymi naczyniami – w jednym znajdują się pędzle, w drugim czerwone kwiaty. Karpiński, jako reprezentant nurtu dekoracyjnego w sztuce początków XX wieku oraz tendencji tradycjonalistycznych, w latach dwudziestych i trzydziestych malował też liczne martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Nawiązywał do impresjonistów, umiejętnie wykorzystywał żywe kolory, uzyskując efekt naturalności. Na Autoportrecie w pracowni znajduje się duży czarny zegar, który symbolizuje upływający czas oraz biały odpoczywający kot, który koresponduje zarówno z białym cyferblatem czasomierza, jak i siwymi włosami artysty, tworząc swoistą klamrę opowieści autobiograficznej.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 69 cm, szerokość: 103 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Spychalski, Jan
1944
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Malczewski, Jacek
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Pinkas Ignacy
między 1908 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.