![E/17353/ML Obraz na szkle. Tło granatowe. U góry obrazu, w centrum brązowy, kulisty kwiat, cieniowany biała farbą. Na boki od niego odchodzą zielone gałązki z listkami. Na końcu gałązki stylizowany tulipan w kolorze czerwonym, cieniowany biała farbą, kontury czarne. Madonna w szacie koloru ciemnooliwkowego, tworzącej dużą barwną plamę. Kontury szat czarne. Czarne obramowanie wokół twarzy. Twarz biała, brwi i oczy czarne, włosy brązowe. Dzieciątko trzymane jest na lewej ręce, ubrane w białą sukienkę, o fałdach zaznaczonych kolorem czarnym. Wokół szyi madonny i dziecka, złota lamówka. Włosy dziecka brązowo-czarne. Suknia Madonny czerwona cieniowana biała farbą. Na jej płaszczyźnie brązowe palmety jednostronne, z rzędem granatowych kropek z drugiej strony gałązki.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/duvlba/contain-360-1000-max-e-17353-ml-001.webp)
Madonna z Dzieciątkiem
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Watykańska XV-wieczna Pieta Michała Anioła to najpowszechniejsze przedstawienie Maryi Bolejącej z Jezusem złożonym na jej kolanach. Znane jest od wieku XIV, podobnie jak wyobrażenie zmęczonej Maryi adorującej zawieszone na krzyżu ciało Syna oraz Maryi z mieczem przebijającym jej pierś lub serce. W wizerunku Matki Boskiej Bolesnej liczba ostrych mieczy z czasem wzrosła do siedmiu i przypisano im symbolikę siedmiu boleści, to jest: proroctwo Symeona, ucieczkę do Egiptu, zgubienie dwunastoletniego Jezusa, spotkanie na Drodze Krzyżowej, ukrzyżowanie i śmierć Jezusa, zdjęcie z krzyża oraz złożenie do grobu. Co ciekawe, Maryja w tych przedstawieniach była często ukazywana jako kobieta młoda, mimo że w momencie śmierci Chrystusa miała około pięćdziesięciu lat.
W obrazy malowane na szkle zwykle zaopatrywano się na odpustach lub u sprzedawców wędrownych – obraźników. Wieszano je nad stołem w „świętym kącie” lub u powały, opierając na listwie, często bogato zdobionej ryzowaniem, biegnącej przez całą szerokość najważniejszej ściany, zazwyczaj na wprost wejścia. Odbijały się w nich płomienie z paleniska pieca czy światła lampy naftowej, które rozjaśniały wnętrze. W ten sposób tworzył się swoisty panteon biblijnych i świętych postaci zerkających z góry, jak z nieba, na chłopską rodzinę. Opiece świętych z obrazów powierzano także najważniejsze dokumenty – za obrazami lub pod ich oprawę chowano akty nadania ziemi, testamenty itp.
Od około połowy XIX wieku, gdy rozpoczęła się masowa produkcja litografii i oleodruków, produkcja obrazów malowanych na szkle straciła rację bytu i przestały docierać na wieś. Starsi ludzie nie chcieli jednak się przekonać do obrazów „papierowych”. Twierdzili, że powieszone w izbach szybko ulegają zniszczeniu, gdy pod wpływem wilgoci marszczą się i tworzą się na nich zacieki. Stawały się także nieczytelne na skutek osadzającej się na nich warstwy tłustego brudu. Zdecydowanie bardziej chwalono obrazy szklane, które po przetarciu szmatką odzyskiwały kolor i nabierały blasku. Papierowe reprodukcje w chłopskich chałupach z czasem przyjęły się. Kolejnym pokoleniom spodobały się żywe kolory oraz dbałość o szczegół i charakter malowanych postaci. Takie też wizerunki akceptował Kościół i zalecał je jako zgodne z obowiązującą ikonografią.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika malarska
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.