
Sidonia von Borcken gestalt in ihrer Jugend wie ihrem Alter | Sydonia von Borck przedstawiona w jej młodości i starości
podwójny portert Sydonii von Bork jako młodej i starej kobiety
1701 — 1800
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kamionka angielska – Wedgwood
Chińska porcelana z dekoracją drukowaną pojawiła się w Anglii w 2. połowie XVIII wieku, następnie zdobyła uznanie w Europie. Wykorzystywanie technik drukarskich do ozdabiania ceramiki stało się jednym z ważnych etapów uprzemysławiania produkcji. Takie dekorowanie wyrobu było czynnością mechaniczną, niewymagającą zatrudniania wykwalifikowanych pracowników. Sprzyjało to upraszczaniu i przyspieszaniu produkcji, a zarazem pozwoliło na obniżenie cen wyrobów. W związku z tym w Anglii zaczęto szukać metod mechanicznego przenoszenia ornamentu na naczynia.
Najpierw tworzono dekoracje w formie naszkliwnej na wyrobach porcelanowych, nieco później także podszkliwne, zarówno na porcelanie, jak i fajansie; aby powstała taka dekoracja, najpierw tworzono wzory ryte na płytach miedzianych. Rowki wypełniano farbą i przenoszono na mokry ceramiczny czerep naczynia za pomocą płatków żelatyny, a następnie, około 1800 roku, na arkusz specjalnego papieru.
Początkowo dominowały kolory niebieski i czarny, następnie zaczęto wprowadzać inne barwy: zieloną, brązową, różową. W 1810 roku opatentowany został druk złoty, a w latach 40. XIX wieku zaczęto łączyć kolory, pojawił się druk wielobarwny. Metoda pozwalająca na powielanie dekoracji na skalę masową rozpowszechniła się na całym kontynencie europejskim. Naśladowano i kopiowano te wzory, wykorzystując często projekty z Anglii. Wyroby angielskie, a zwłaszcza ceramika Wedgwooda, cieszyły się powodzeniem w całej Europie. Wpływała na to staranność wykonania. Pomimo uprzemysłowienia każdego elementu produkcji dbano o wysoką jakość, estetykę ceramiki, starano się jednak utrzymywać niewygórowaną cenę.
Filiżanka z nadrukiem pochodząca z wytwórni Wedgwooda stanowiła element zastawy śniadaniowej. Niewątpliwie była niegdyś ozdobą stołu i naczyniem, z którego pito poranną herbatę. Dzisiaj, będąc częścią zbiorów muzealnych, świadczy o tym, iż przedmiot codziennego użytku, ale starannie zaprojektowany i wykonany, może być cennym nabytkiem w kolekcji.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5.6 cm, średnica: 4.5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
ceramiczne nadruki
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1701 — 1800
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wyczółkowski, Leon
1905
Muzeum Narodowe w Lublinie
Barwicki, Władysław
1913
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.