
Maska satimbe
między 1976 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maska satimbe zakładana na twarz stanowi całość z kompletnym strojem. Słowo satimbe pochodzi z języka dogo-so i dosłownie oznacza „nałożoną siostrę” (w domyśle: na głowę). W języku obrzędowym sigi-so nazywa się tę maskę awa danu, czyli maska z drewna.
Interpretacja satimbe jest bardzo skomplikowana, bowiem na każdym kolejnym etapie wtajemniczenia, którego obrzezani mężczyźni dostępują na przestrzeni wielu lat, jej postać jest na nowo odczytywana i interpretowana.
Pierwszy poziom wtajemniczenia sytuuje ją w świecie Andumbulu – niskorosłych, mitycznych mieszkańców buszu. Postać na zwieńczeniu to wizerunek kobiety Andumbulu, która odkryła czerwone włókna i użyła ich do zamaskowania się. Mężczyźni na jej widok ogromnie się przerazili i odebrali jej włókna. Kolejny stopień nauczania tłumaczy tę postać jako Dogonkę o imieniu Satimbe, która ukradła Andumbulu maski. Wkroczyła do swojej wioski przystrojona w ten łup i podobnie jak kobieta Andumbulu przestraszyła mężczyzn, którzy uznali, że maski są niebezpieczne dla kobiet i zaanektowali je dla siebie. Na pamiątkę tego wydarzenia umieszczają przedstawienie Satimby na masce, a mężczyzna w niej tańczący otwiera korowód masek.
Na kolejnym etapie wtajemniczenia maska ta interpretowana jest jako wyobrażenie Yasigine, „siostry masek” – jedynej kobiety mogącej przebywać w towarzystwie masek i jedynej, która może uczestniczyć w święcie Sigi – wielkiej uroczystości odbywającej się co 60 lat. Na kolejnym szczeblu poznawania tajników wiedzy Dogonowie dowiadują się, że pierwszą Yasigine była Yasigi – bliźniacza siostra Yurugu (Ogo), córka Ammy pochodząca z tego samego pokolenia co Nommo.
Podobnie jak inne maski dogońskie satimbe tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
satimbe; awa danu
Autor / wytwórca
Wymiary
część drewniana maski: wysokość: 103 cm, szerokość: 64 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
skręcane, nanizane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włókno roślinne, bursztyn, paciorki plastikowe, paciorki szklane, patyna, aluminium, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1976 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.