Dzikie ptactwo
Obraz
XVII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Obraz z kolekcji muzealnej przedstawia scenę sielankową – zaloty pary pasterzy odbywające się na tle antycznych ruin. Flirtującej parze towarzyszy stado bydła – krowy, owce, kozy o długiej wełnistej sierści, stojące lub odpoczywające wśród ruin. Przy siedzącej kobiecie stoi pies w biało – brązowe łaty. W prawym dolnym rogu obrazu leżą na ziemi – laska pasterska, słomkowy kapelusz z odwiniętym rondem i czerwoną szarfą do zawiązywania pod brodą oraz róg, służący do zwoływania zwierząt. Kolorystyka obrazu jasna, światło pada z lewego górnego rogu obrazu. Obraz ujęty w szeroką, drewnianą, profilowaną ramę ozdobioną pasem ornamentu perełkowego i liśćmi laurowymi z owocami. Malowidło przypisywane jest Janowi Baptyście Weenix (ur. w 1621 r, zm. w 1660 r.), holenderskiemu malarzowi i miedziorytnikowi, który nauki pobierał w Utrechcie. W 1642 r wyjechał do Włoch, gdzie pracował na lecenie kardynała Giovanniego Battisty Pamfili, późniejszego papieża Innocentego X. Po powrocie do kraju, po krótkim pobycie w Amsterdamu przeniósł się do Utrechtu, gdzie w 1647 r przewodniczył gildii malarskiej św. Łukasza. Zmarł młodo, w niewyjaśnionych okolicznościach. W jego twórczości przeważają krajobrazy w typie włoskim, często z motywem ruin, sceny pasterskie oraz widoki nadmorskich plaż i portów z klasycyzującą architekturą. Obraz eksponowany jest w Korytarzu Paradnym na I piętrze zamku.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno, płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XVII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1. połowa XVII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVII/XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna