Bernardyni
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Teka Lublin należy do dojrzałych dzieł graficznych Leona Wyczółkowskiego (1852–1936), który grafice poświęcił ponad trzydzieści lat swojej działalności artystycznej, zarzucając na jej rzecz malarstwo olejne. Graficznym medium zainteresował się około roku 1900. Już jako dojrzały, uznany artysta zaczął analizować możliwości techniczne między innymi akwaforty, akwatinty, algrafii, fluoroforty i przede wszystkim litografii. Dzięki zbliżonym efektom odbitki litograficznej do rysunku i malarstwa oraz możliwościom eksperymentowania, które najbardziej odpowiadały preferencjom i temperamentowi Wyczółkowskiego, litografia stała się ulubioną techniką artysty. Cykle prac graficznych publikował w niskonakładowych tekach poświęconych pejzażowi oraz architekturze polskich miast. W panoramicznych miejskich widokach, ujęciach zabytkowych budowli i odtwarzanych z pietyzmem detalach architektonicznych łączył umiejętność dokumentacyjną z niezwykłą pasją indywidualnego odczuwania architektury.
Teka Lublin stanowi jeden z najpiękniejszych portretów graficznych miasta, który artysta uzupełnił trzema planszami niezwiązanymi z architekturą. Należą do nich dwie wersje Sosenek i Stara lipa w Piotrawinie. Wyczółkowski przygotował rysunkowe szkice podczas pobytu w Lublinie w 1918 roku. Złożoną z siedemnastu plansz autolitograficznych tekę wydano rok później w Krakowie w dwudziestu egzemplarzach. Po wydrukowaniu założonego przez artystę nakładu kamienie litograficzne zostały zniszczone, co w przypadku Wyczółkowskiego było częstą praktyką i nadawało jego odbitkom unikatowy charakter. W ostatniej planszy teki, podobnie jak w przypadku Fryzu na gmachu Seminarium i Bernardynów, artysta koncentruje się na niewielkim wycinku architektury. Fragment fasady z ujętą w zbliżeniu zaskakująco skadrowaną dolną partią kolumnowego portyku i prowadzących do katedry schodów można traktować jako ekwiwalent całości. Redukcja formy, wynikająca z zawężonego kadru, zdradza wpływy japońskiego drzeworytu i charakterystyczne dla dojrzałej twórczości rozmiłowanie w detalu architektonicznym. Efekt nocnego światła potęguje przyszarzała kolorystyka oraz miękkie, zacierające się w mroku kontury.
Anna Hałata
Inne nazwy
Fronton katedry w Lublinie
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33.5 cm, szerokość: 39.9 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
autolitografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
1917 — 1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
1917 — 1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna