treść serwisu

Martwa natura z kwiatami i figurką tancerki

martwa natura

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Władysław Ślewiński urodził się ziemiańskiej rodzinie, która wysłała go w 1875 roku na studia rolnicze. W tym też okresie krótko uczęszczał do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. W. Gersona. Malarz przejął zarządzanie odziedziczonym majątkiem Pilaszkowice, ale zupełnie sobie z tym nie poradził. W konsekwencji zbankrutował i w 1888 roku uciekł przed sekwestrem Urzędu Finansowego do Paryża, gdzie zamieszkał z malarzem Zygmuntem Andrychiewiczem. W stolicy Francji podjął naukę malarstwa w Académie Julian, a następnie przez prawie dwa lata studiował w Académie Colarossi.

Obraz Ślewińskiego Martwa natura z kwiatami i figurą tancerki z 1907 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie od 1950 roku ukazuje kwiaty w glinianym wazonie o niewyraźnej dekoracji. Jest to motyw często podejmowany przez artystę. Obok wazonu ukazana jest figurka kobieca, a za nim naczynia z owocami – te elementy martwej natury także zostały przedstawione w sposób niewyraźny (mamy do czynienia z rozmytymi kształtami i mniejszym oświetleniem). W nim zaś największą rolę odgrywają słoneczniki, które pod koniec XIX wieku stały się popularnym kwiatem używanym do dekoracji, a w konsekwencji także często ukazywanym przez malarzy.

 Najbardziej znane słoneczniki w przedstawieniach malarskich, to te autorstwa Vincenta van Gogha, który podziwiał je podczas studiowania dzieł flamandzkich mistrzów baroku w Antwerpii. Holenderski artysta namalował pierwsze obrazy ze słonecznikami późnym latem 1887, w czasie, gdy mieszkał w Paryżu. O dwóch z nich (Dwa ścięte słoneczniki (II) i (III)) pisał w 1889 w liście do brata odnoszącym się do gwałtownego rozstania z Gauguinem, z którym się przyjaźnił.

Choć nie mamy potwierdzenia, że Ślewiński widział płótna van Gogha, patrząc jednak na szczeciński obraz oraz wziąwszy pod uwagę zbieg dat i powiązanie ze wspólnym mistrzem-przyjacielem, można sądzić, że żółte kwiaty w wazonie powstały jako wynik inspiracji działami van Gogha.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. Sp - 18 | Nr Kat.
  2. Nalepka/naklejka: na verso u dołu pośrodku; częściowo rozdarty: MUZEUM POMORZA ŚRODKOWEGO W SŁUPSKU | WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | Martwa natura z kwiatami i figurą tancerki | olej | wystawa monograficzna | od 2 VI 1978 do … 1978 | Nr katalogu 58
  3. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; Poz. Inw. | Nr. 71
  4. Pieczęć, znak odręczny, nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; pieczęć nieczytelna: Władysław Ślewiński
  5. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; częściowo nieczytelny: W. Ślewiński …

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Ślewiński, Władysław (1856–1918)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 55 cm, szerokość: 43.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1907

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/474

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd