Katedra Notre Dame w Paryżu
1903
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Józef Pankiewicz należy do twórców, którzy na przełomie XIX i XX wieku doprowadzili do autonomizacji grafiki jako samodzielnej formy wypowiedzi artystycznej i oderwania jej od funkcji ilustracyjnej i reprodukcyjnej. Artysta stworzył około stu grafik, wśród których dominują pejzażowe reminiscencje z podróży i widoki odwiedzanych miast. Najczęściej stosowaną przez Pankiewicza techniką była akwaforta i sucha igła, które najlepiej wyrażały jego malarską wrażliwość. Pozorne ograniczenie grafiki, wynikające z zawężenia skali barwnej do czerni i bieli, nie stanowiło dla niego przeszkody. Dzięki malarskiemu doświadczeniu potrafił w równie doskonały sposób przełożyć na matrycę swoje impresjonistyczne doświadczenia, jak i poszukiwać czysto graficznych środków wyrazu. Widoki z podróży można przyrównać do kart szkicownika, w którym artysta pospiesznie rejestrował w ujęciach z natury odwiedzane miejsca, często przenosząc je bezpośrednio na płytę. Omawiana grafika została opublikowana w wydanej około 1906 roku w Paryżu tece Quatorze eaux-forte. Zawiera czternaście plansz graficznych, na których Pankiewicz obok polskiej brzozy przedstawił jedenaście widoków miejskich z Francji i dwa z Włoch. Zamieszczony w spisie prac tytuł oznaczonej numerem II planszy „Paris – Pont Notre Dame” jest błędny – grafika przedstawia most St. Michel w Paryżu, który został ujęty w lustrzanym widoku, co potwierdza stosowaną przez Pankiewicza metodę rysowania w plenerze – bezpośrednio na pokrytej werniksem płytce. Artysta skoncentrował się przede wszystkim na szczegółach pierwszego planu – cumujących w porcie des Grands Augustins barkach i siedzących przy nabrzeżu sylwetkach mężczyzn. Nad zabudową miejską góruje ujęta w głębi katedra Notre Dame. Ryciny z teki Quatorze eaux-forte należą do ostatnich prac graficznych w dorobku Pankiewicza, który w 1906 roku związał się z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, obejmując katedrę malarstwa. Około 1909 roku słabnący wzrok zmusił artystę do całkowitej rezygnacji z uprawiania grafiki.
Anna Hałata
Inne nazwy
Most na Sekwanie
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 11 cm, szerokość: 17.7 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
sucha igła, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1903
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1850 — 1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna