![ML/H/F/25/15 Kościół i klasztor karmelitów bosych przy ulicy Świętoduskiej w Lublinie. Widok zabudowań od strony południowo-zachodniej. Świątynia pod wezwaniem św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Marii Panny. Na pierwszym planie ulica brukowana „kocim łbem”. Widocznych kilkoro przechodniów. Pośrodku dorożka zaprzężona do jednego konia. Po lewej stronie widać koło od drugiej z dorożek. Teren przyklasztorny ogrodzony parkanem z przęsłami oddzielonymi słupkami. Budynek klasztoru dwupiętrowy, przylegający do kościoła od strony południowej. Ponad dachem klasztornym widoczna wieżyczka. Bryła świątyni w typie tzw. renesansu lubelskiego z dwuspadowym dachem krytym dachówką. Od strony klasztoru przedzielone pilastrem dwie arkadowe wnęki z oknami u góry. Poniżej jednej z wnęk widoczne małe zadaszenie. Wejście do kościoła wprost z ulicy przez murowaną kruchtę z jednospadowym dachem krytym blachą. Po lewej stronie kruchty przypora wychodząca na chodnik. Pośrodku łukowato zwieńczone wejście główne z przyległymi symetrycznie po obu stronach łukowatymi wnękami. Nad kruchtą, w ścianie frontowej świątyni, w łukowatej niszy widoczne okno. Wyżej, nad fryzem, trójkątny szczyt. W jego trzech łukowatych niszach polichromia z wizerunkami patronów zgromadzenia oraz Matki Bożej Szkaplerznej. Po lewej budynek dawnego domu kapelana.
Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną podwójną ramką w kolorze złotym. Na rogach bogaty ornament geometryczny. Wzdłuż lewej krawędzi nazwisko autora fotografii w języku rosyjskim. Na rewersie w górnym polu napis informacyjny ołówkiem.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/ecrle0/contain-360-1000-max-ml-h-f-25-15-001.jpg)
Kościół i klasztor karmelitów
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Johann Friedrich Boeck, pomorski romantyk urodzony w Greifswaldzie, a zmarły w Szczecinie, malował przede wszystkim pejzaże i portrety. W zbiorach Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie znajdują się dwa portrety oraz Widok portu w Greifswaldzie i Widok Drezna w świetle księżyca. Muzeum Narodowe w Szczecinie jest w posiadaniu jednego dzieło malarza – nastrojowego pejzażu zimowego z widocznym w oddali warownym zamkiem.
Ciemne obramienie górskiego krajobrazu w postaci średniowiecznych krużganków potęguje wrażenie głębi. Dzięki takiemu zabiegowi malarskiemu podkreślone zostały zarówno samotna postać odśnieżająca drogę przed klasztorem, jak i zimowa panorama z malowniczym zamkiem w oddali. Oryginalny sposób skadrowania kompozycji buduje tajemniczy, może trochę baśniowy nastrój obrazu. Uwagę zwracają liczne detale sklepionej sieni na pierwszym planie – porozrzucane kamienie, zamurowana brama z kratą, barokowe epitafium ponad nią, czy płyty nagrobne wmurowane w ścianę, bądź umieszczone w posadzce.
Obraz powstały około połowy XIX wieku, będący świadectwem dojrzałego stylu Johanna Friedricha Boecka, przywodzącego skojarzenia z twórczością Caspara Davida Friedricha, wpisuje się w nurt romantycznych pejzaży niemieckich z widokami zamków i klasztorów, powstających w Niemczech od lat trzydziestych XIX stulecia – dość przywołać tutaj Wirydarz w śniegu Carla Friedricha Lessinga, Klasztor Burgeis w Tyrolu Karla Eduarda Biermanna, czy Zimowy krużganek Carla Georga Adolpha Hasenpfluga.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 73.7 cm, szerokość: 84.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
dar
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1920 — 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1899
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna