treść serwisu

Plaża; Cisza nad morzem

pejzaż morski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Nauczycielami Stefana Filipkiewicza byli Józef Mehoffer, Józef Pankiewicz i Leon Wyczółkowski, ale największy wpływ na młodego artystę wywarł Jan Stanisławski. Gdy w 1897 roku objął katedrę malarstwa pejzażowego w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, uczelnia przechodziła gruntowne reformy w duchu modernizmu, zainicjowane przez jej nowego dyrektora Juliana Fałata. Początek ośmioletnich studiów Filipkiewicza zbiegł się z uzyskaniem przez placówkę statusu akademii oraz przełomem symbolistycznym w twórczości Stanisławskiego. Mistrz należał do najbardziej lubianych i wpływowych pedagogów, przyciągając do swojej pracowni ponad 60 wychowanków i wychowanek (tych ostatnich w ramach Szkoły Malarstwa i Rysunku dla Kobiet Toli Certowiczówny). Pejzaż w jego ujęciu, pozbawiony sztafażu i jakichkolwiek literackich aluzji, był krajobrazem czystym, a od początku XX wieku, poprzez syntezę obserwowanych motywów, zarazem metafizycznym. Studiowanie natury w plenerze, tak jak robili to barbizończycy i impresjoniści, zrewolucjonizowało polskie nauczanie artystyczne i zdefiniowało kształt rodzimego malarstwa pejzażowego na kilka dziesięcioleci. Studenckie wycieczki organizowane przez Stanisławskiego do krakowskiego Ogrodu Botanicznego i Parku Jordana, do Tyńca i Zakopanego, uwrażliwiły adeptów na piękno Małopolski i Podhala. Toteż pochodzący z Tarnowa Filipkiewicz upewnił się w atrakcyjności górskich tematów, którymi debiutował już w 1899 roku w salach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, i którymi zasilał liczne wystawy (m.in. w Berlinie, Monachium, Wiedniu, Londynie, Wenecji) w trakcie nauki. W 1913 sam został wykładowcą Szkoły Przemysłowej w Krakowie, a w 1930 – swojej Alma Mater. W tym też czasie pojawił się w jego sztuce pejzaż bałtycki, którego studiowanie, uwiecznianie i popularyzacja wynikały z wewnętrznej potrzeby obywateli II Rzeczpospolitej, ale i propagandy państwa morskiego, organizującego oficjalne plenery, wystawy oraz „morskie” instytucje.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso na krośnie; WYSTAWA ZBIOROWA STEFANA FILIPKIEWICZA 
  2. Nalepka/naklejka: na verso na krośnie; TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH | POZNAŃ, PLAC WOLNOŚCI 18 | 496 | Stefan Filipkiewicz | Cisza nad morzem
  3. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; Stefan Filipkiewicz | 1935

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Filipkiewicz, Stefan (1879–1944)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 60 cm, szerokość: 80 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1935

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Jastrzębia Góra (Polska)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/139

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd