Martwa natura
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Urodzony w Hercegowinie Władysław Lam rozpoczął edukację artystyczną w gimnazjum realnym w Sarajewie, gdzie lekcje rysunku prowadził czeski malarz, fotograf, ludoznawca i publicysta Ferdinand Velc. Po przeniesieniu się rodziny do Tuzli, Lam trafił do szkoły, w której przedmiot ten wykładał bośniacki malarz-etnograf Savo Popović Ivanov. W latach 1912–1917, z przerwą wojenną, młody Polak kształcił się w krakowskiej akademii – najpierw u Teodora Axentowicza, później u Józefa Mehoffera. Od 1920 roku sam rozpoczął działalność pedagogiczną – w Łodzi, Modlinie, Wągrowcu i Poznaniu. To właśnie w stolicy Wielkopolski, gdzie zatrudnił się w Państwowym Seminarium Nauczycielskim i Prywatnym Gimnazjum im. Adama Mickiewicza, rozpoczął karierę artystyczną, przyłączając się w latach 1922–1925 do miejscowej grupy artystów plastyków „Świt” jako jej najmłodszy członek. Wystawiając wraz z kolegami prace podczas wiosennej ekspozycji 1923 roku w warszawskiej Zachęcie, został spośród nich najwyżej oceniony przez krytykę. Chwalono zwłaszcza jego martwe natury, w których dostrzegano wpływy Paula Cézanne’a oraz kubizmu, a także „solidną” konstrukcję rzadką we współczesnej sztuce polskiej. Obrazy Lama w istocie łączyły idee awangardy o analitycznym charakterze z tradycyjnymi koncepcjami formalnymi i tematami, a stopniowy wzrost pierwiastka klasycznego doprowadził ostatecznie do pożegnania się twórcy z poznańskim ugrupowaniem. Zanim to nastąpiło, powstało kilka efektownych, dekoracyjnych układów przedmiotów na stole – z butelką, owocami i modnym amarylisem lub kliwią w doniczce – o intensywnej „emaliowej” kolorystyce, zdeformowanej perspektywie, uproszczonych kształtach wyobrażonych obiektów oraz zrównoważonej i skoncentrowanej kompozycji.
Szymon Piotr Kubiak
Inne nazwy
Martwa natura
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 54 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
dykta
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Trachter, Symcha Binem
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
Mierzejewski, Jacek
po 1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Tomaszewski, Marian
między 1958 — 1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.