
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Szkło artystyczne
Wilanowski wazon zawdzięcza swój niezwykły wygląd w dużej mierze materiałowi, z jakiego został wykonany – czarnemu, nieprzezroczystemu szkłu, nazywanemu „hialitem”. Nazwa inspirowana greckim słowem oznaczającym szkło („hyalos”) została mu nadana przez samego twórcę tej XIX-wiecznej nowinki technologicznej - Georga Franza Augusta Longuevala, hrabiego Buquoy (1781-1851). Był on matematykiem, fizykiem, chemikiem i filozofem, a także właścicielem kilku hut szkła. Dzięki swoim szerokim zainteresowaniom oraz eksperymentom uzyskał nową recepturę na masę szklaną o kolorze głębokiej czerni. Została ona wprowadzona do produkcji w 1817 roku. Dzięki swojemu niezwykłemu kolorowi wyroby z niej, takie jak filiżanki, flakoniki, wazony, pojemniki na herbatę czy świeczniki szybko stały się towarem modnym i pożądanym. Moda na hiality trwała jednak stosunkowo krótko – mniej więcej do końca lat 40. XIX wieku, później ustąpiły one miejsca innym wyrobom szklarskim (głównie szkłom barwionym w masie na inne kolory), choć wciąż pojawiały się na rynku.
Wygląd tego materiału, upodobniający przedmioty z niego wykonane do laki sprawił, że szybko zaczęto je dekorować motywami inspirowanymi sztuką dalekowschodnią, pojawiającymi się w sztuce europejskiej już od XVII wieku. Dekoracja na wilanowskim wazonie jest wśród wyrobów hialitowych dosyć rzadka – na wielu polach oddzielonych od siebie wijącymi się konarami przedstawiono postacie Chińczyków zajętych rozmaitymi czynnościami, niewielkie pawilony, rośliny i wazony z kwiatami. Część elementów została wykonana w technice złocenia, ale wiele z nich wysrebrzono (m.in. partie ciała postaci) uzyskując w ten sposób interesujący efekt kolorystyczny. Ponadto niektóre z powierzchni złoconych wypolerowano, inne pozostawiono matowe – uzyskując dzięki temu dodatkowy rysunek w miejscach złoceń i podkreślając ich wyjątkową urodę.
W kolekcji wilanowskiej znajduje się także wazon do pary (Wil.99) o nieco innym kształcie i wymiarach, ozdobiony motywami o bardzo podobnym układzie.
Hasła słownika terminów kontekstowych: chinoiserie, pawilon, rośliny, Chińczyk
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 52,5 cm, szerokość: 24,5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
złocenie, srebrzenie, formowanie ręczne, malowanie na zimno
Tworzywo / materiał
szkło hialit czarny
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.