
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Varia
Broszka
Mikromozaika była techniką komponowania obrazów poprzez odpowiednie ułożenie różnorodnych kolorystycznie, niezwykle drobnych kawałków matowego szkła, krojonego z długich prętów zwanych smalti filati. Technika została opracowana w ostatniej ćwierci XVIII wieku w Rzymie. Na przełomie wieków XVIII i XIX, oraz w pierwszej połowie XIX, obrazy wykonane w ten sposób stały się jednym z najpopularniejszych przedmiotów nabywanych przez odbywający swoje włoskie Grand Tour Europejczyków spoza Alp. Były to zarówno samodzielne przedmioty – stanowiące niewielkie obrazy do zawieszenia na ścianach, często o tematyce antycznej, ale również części większych całości – np. sceny wmontowane w pudełka, czy jak na omawianym niżej przykładzie – zdobiące biżuterię.
Złota, niewielkich rozmiarów okrągła broszka, zbudowana została wokół centralnego przedstawienia, wykonanego w technice mikromozaiki. Okrągła, wpasowana w ramę biżuteryjną scena, przedstawia siedzącą kobietę – tkaczkę z wrzecionem na tle ledwie zaznaczonego krajobrazu. Ukazana z boku, oddana w pełnej sylwetce kobieta, ubrana jest strój, który wskazuje na jej południowoeuropejskie pochodzenie – zapewne jest to przedstawicielka ludu włoskiego. Biżuteria dekorowana niewielkimi obrazkami wykonanymi w technice mikromozaiki, była popularna w XIX wieku, jako konsekwencja popularności obrazów wykonanych tym sposobem. Motywem, po który nierzadko sięgano były te inspirowane krajobrazem społecznym i naturalnym Italii. Przykładem jest niniejsza broszka, która stanowi część kompletu, z parą kolczyków, na których ukazani zostali stojąca kobieta oraz stojący mężczyzna. Jak pisze Małgorzata Zając (M. Zając, Komplet biżuterii z mikromozaiką, w: Kolekcja wilanowska. Kontynuacja, 1993-2011, Warszawa 2011): Mozaicyści wykonujący prace z takimi motywami często inspirowali się twórczością Bartolomeo Pinellego (1771-1835), rzymskiego grafika i ilustratora, który w latach 1809-1823 wydał kilka zespołów rycin prezentujących sceny z życia wiejskiego oraz tradycyjne stroje włoskie.
Rzym, Grand Tour, pamiątka, rzemiosło, mozaika, antyk, biżuteria, Małgorzata Zając, Bartolomeo Pinelli, grafika, ilustracja, wizerunek, sceny z życia wiejskiego
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,6 cm, szerokość: 5,8 cm
Rodzaj obiektu
biżuteria
Technika
mozaika
Tworzywo / materiał
złoto; szkło
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.