![MNS/H/730 Obraz - Łodzie żaglowe przy brzegu Gryfii - Ujęcie z przodu. Widok niewielkiej, regularnej zatoki (basenu) z łodziami żaglowymi przycumowanymi do rozmieszczonych równolegle do nabrzeża pali cumowniczych. Na I planie po lewej trzy łodzie umieszczone jedna za drugą (tylne w znacznej części przesłonięte). Wzdłuż przeciwległego brzegu, ukazanego w widoku panoramicznym po przekątnej obrazu, sześć analogicznych łodzi żaglowych ustawionych prostopadle do nabrzeża. Łodzie przedstawione w sposób schematyczny i z artystycznymi odstępstwami od realistycznego wyglądu (szczególnie naturalnego układu żagli), są jednostkami jednomasztowymi typu kutrowego, prawdopodobnie rybackimi, z częściowo opuszczonymi, trójkątnymi żaglami w kolorze ceglasto-brązowym (żagle o specjalnej impregnacji zwane Braunsegel, typowe dla lokalnych wód przybrzeżnych). Na łodzi z I planu widoczne elementy takielunku z łopoczącymi na wietrze linami i fragmentami ożaglowania. Na tylnym planie w centrum, na zamknięciu zatoki zespół ceglanych zabudowań o cechach architektury przemysłowej, modernistycznej - wielopiętrowy, z niskimi dachami oraz wydłużone hale typu produkcyjnego. W tle wysoka zieleń. Lokalizacja i forma budynków przypomina zabudowę stoczniową wyspy Gryfii. Partia nieba, obejmująca około 2/5 obrazu urozmaicona licznymi, malowniczymi, gęstymi obłokami na niebieskim tle. Kompozycja oparta o dwie linie przekątniowe wyznaczające centrum zatoki z umieszczoną na zamknięciu perspektywicznym bryłą zabudowań. Zaakcentowanie układów wertykalnych słupkami cumowniczymi i masztami łodzi. Kolorystyka ciepła z akcentami ceglastej czerwieni żagli i zabudowań oraz ich odbić w wodzie. Technika impastowa, miękka, o impresjonistycznej malarskości i śmiałych pociągnięciach pędzla.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/gxddjq/contain-360-1000-max-mns-h-730-diga1538-public-ii-ppp.jpg)
Widok akwenu portowego z żaglówkami z zabudową wyspy Gryfia w Szczecinie
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
W latach dwudziestych XX wieku artyści działający w Szczecinie chętnie ukazywali widoki ze wzgórzem zamkowym, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego, a także tereny przy ujściu Duńczycy, która jako stare ramię Odry stanowiła wewnętrzną część powierzchni wodnej portu. W XVI wieku na jej prawym brzegu funkcjonowała stocznia. Z czasem na tym odcinku Odry zaczęto cumować żaglowce i mniejsze jednostki. W 1878 roku oddano do użytku nabrzeże przeładunkowe Dunzig z własną bocznicą kolejową – odtąd towary ze statków transportowano bezpośrednio na wagony. Usypano także groblę w poprzek nurtu Duńczycy łączącą Łasztownię z nabrzeżami, zaś na północnym krańcu zbudowano Kanał Grodzki, jako wejście do portu wolnocłowego. Przed 1945 rokiem na wodach Duńczycy istniało prywatne kąpielisko Waldowshof i działał pływacki klub Waspo Stettin. W 1922 roku nieznany artysta wykonał nawiązujący do impresjonizmu obraz z fragmentem portu, prawdopodobnie przy ujściu Duńczycy do Odry, z różnymi jednostkami pływającymi, obserwowanymi z lądu oraz z fragmentu pomostu (być może na cyplu Łasztowni między Kanałem Grodzkim i Dębickim). Nabrzeże ukazano bez dużego ruchu na wodzie, na co wskazują zacumowane barki i żaglowce, które w charakterystyczny sposób były kotwicowane burtami równolegle do siebie, a nie wzdłuż brzegu. Ukrytą w drzewach i widzianą z oddali fabryczną zabudowę potraktowano schematycznie, bez architektonicznych elementów, dzięki którym widz mógłby rozpoznać konkretny fragment miasta. Dymiące kominy oraz oszałamiający rozmiarami parowiec miały świadczyć o dokonujących się zmianach. Obraz sygnowany jest nieczytelnym podpisem, jednak niektórzy dopatrują się w płótnie ręki Wilhelma Hoffmanna (1897–1986), malarza północnoniemieckiego, podejmującego w swych pracach przede wszystkim tematykę marynistyczną.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61 cm, szerokość: 77 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1905
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna