treść serwisu

Szachiści

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Tymon Niesiołowski, uczeń lwowskiej Szkoły Przemysłowej (1898–1900) i krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1900–1904), pierwszy kontakt z awangardowymi prądami w sztuce zawdzięczał Władysławowi Ślewińskiemu, członkowi szkoły z Pont-Aven. Udział Niesiołowskiego w ruchu formistycznym (1917–1922) zapisał się eksperymentami w zakresie konstrukcji obrazu, jednak od połowy lat dwudziestych XX wieku wzrastało zainteresowanie artysty nowym klasycyzmem, zaś w kolejnej dekadzie – koloryzmem. Zmiany miejsca zamieszkania związane były z otrzymywaniem stanowisk wykładowcy uczelni artystycznych: od 1919 roku Wolnej Szkoły Sztuk Pięknych w Zakopanem, od 1926 – Szkoły Rzemiosł Artystycznych w Wilnie i od 1928 – tamtejszego Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego, zaś od 1945/1946 – Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wywiedziona z secesji wiedeńskiej i twórczości Paula Gauguina skłonność do posługiwania się dekoracyjną linią w kompozycjach malarskich, rysunkowych i graficznych towarzyszyła Niesiołowskiemu do końca życia, choć na poszczególnych etapach podporządkowywała się innej stylistyce. W obrazie Szachiści z 1949 roku artysta na moment zerwał z arabeską Henriego Matisse’a, by – podobnie jak większość polskich „nowoczesnych” w okresie tzw. interregnum przedstalinowskiego – zainspirować się grubym, surowym czarnym konturem i wyciszoną paletą barwną Pabla Picassa, znamionującymi twórczość tytana modernizmu od końca lat trzydziestych przez cały okres wojenny. Obrazy w tej stylistyce, podchwycone przez szeroki krąg paryski, można było oglądać na wystawie malarstwa francuskiego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu w 1946 roku. Podobne źródło – klasycznie nowoczesne – miała tematyka graczy uwiecznianych wówczas przez Niesiołowskiego obok klaunów, akrobatów i scen cyrkowych.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z lewej; Tymon

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Niesiołowski Tymon (1882–1965)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 80 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1949

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Toruń (Europa; Polska; województwo kujawsko-pomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/65

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd