![MNS/H/748 pastel - Port w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Impresja pejzażowa w oparciu o widok portu szczecińskiego z pocz. XX w. - z okresu rzadko reprezentowanego w ikonografii Szczecina. Pejzaż wykonany przez malarkę z Berlina podważa pogląd o nieatrakcyjności Szczecina dla artystów z zewnątrz. Widok przedstawia oba nabrzeża Odry w ujęciu w stronę południową. Przy prawym brzegu ukazano pierzeję zabudowy z zespołem trzech kilkukondygnacyjnych domów szczytowych typu spichlerzowego, które wprawdzie nie odzwierciedlają dokładnie ich rzeczywistego wyglądu, jednak prezentują charakterystyczny element nabrzeża w rejonie Mostu Długiego, którego sylwetki można się dopatrzeć w głębi przedstawienia. Wzdłuż obu brzegów, a w szczególnie dużej ilości po prawej stronie - od Łasztowni - liczne łodzie, statki, żaglowce szczelnie, wielorzędowo wypełniające nabrzeża portowe. Na I planie po prawej fragment żaglowej dwumasztowej łodzi rybackiej, nieco dalej ku centrum niewielka łódź z wysokim żaglem w typowym dla Pomorza kolorze ceglanym. Żaglówka pochylona ku środkowi obrazu wprowadza silny akcent barwy i ruchu w raczej statyczną i monochromatyczną, utrzymaną w szarościach, błękitach i granatach kompozycję. Kolorystyka jednolita dla partii wody w dolnej części oraz skłębionych, gęstych chmur w górnej partii, a także dla zamglonego tylnego planu, obejmującego zarys zabudowy przemysłowej z dymiącymi kominami i sylwetką kościoła św. Gertrudy po lewej oraz majaczącymi w głębi statkami i pasem zieleni na horyzoncie, podkreśla swoisty klimat deszczowego, ponurego dnia, rozświetlonego jednak w środkowym pasie nieco jaśniejszym fragmentem nieba z zaróżowionymi obłokami. Widok wykonany z dużą umiejętnością warsztatową i wyczuciem nastroju. . Szeroka, profilowana rama z częścią zewnętrzną lakierowaną na czarno i złoconym wnętrzem dekorowanym secesyjnym ornamentem utworzonym z przenikających się gałązek wici roślinnej, źdźbeł zbóż, dzwonkowych kwiatów i pąków.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/0gborb/contain-360-1000-max-mns-h-748-arek5574-public-clear-i2-ppp.jpg)
Stettiner Hafen | Szczeciński port
widok portu w Szczecinie
1905
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku artyści chętnie przedstawiali widoki wzgórza z zamkiem książąt pomorskich, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego i tereny portu przy ujściu Duńczycy, ale także miejsca mniej popularne, choć równie malownicze, jak tereny Gryfii – wyspy rzecznej połączonej groblą z Ostrowem Brdowskim, położonej między Odrą Zachodnią i Przekopem Mieleńskim, na której w XIX wieku wzniesiono zabudowania stoczni. Podczas drugiej wojny światowej montowano tu niemieckie łodzie podwodne, obecnie jest to teren Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. W jej sąsiedztwie przebiega kanał wiodący do portu morskiego w Szczecinie. Przylegające do Gryfii wody tworzyły niewielką, malowniczą zatoczkę, którą nieznany artysta uwiecznił na obrazie olejnym, stylistyką nawiązującym do dzieł impresjonistycznych. Nakładane grubym pędzlem gęste plamy farby ukazują szereg przycumowanych do pali jednomasztowych żaglówek typu kutrowego, odbijających się w wodzie feerią barw. Widoczne w oddali zabudowania stoczni ukazane zostały umownie, za pomocą kilku pociągnięć pędzla. Łodzie przedstawiono z odstępstwami od realistycznego wyglądu, zwłaszcza jeśli chodzi o układ ich ożaglowania. Widzowie są jednakże w stanie rozpoznać typowe dla tego regionu Pomorza drewniane łodzie rybackie, z charakterystycznymi żaglami w kolorze ceglanej czerwieni.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32 cm, szerokość: 43 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1905
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna