
Stolik do gry w gąskę
2. połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Naczynia i przedmioty fajansowe, ceramiczne i metalowe
Założona przez hrabiego Jacka Małachowskiego Fabryka Porcelany w Ćmielowie jest jedną z najstarszych manufaktur w Polsce. I choć przez ponad dwa wieki istnienia przeszła wiele przeobrażeń organizacyjnych, to do dziś stanowi rzadki przykład ciągłości produkcyjnej jednej fabryki, a tym samym może wciąż zachwycać swoimi wyrobami.
W Ćmielowie popularna stała się produkcja fajansowych garniturów stołowych oraz figurek, do których dekorowania zaczęto stosować technikę druku miedziorytniczego. Pochodzący z Archiwum Szczuczyńskiego z lat 1849–1850 i znajdujący się w zbiorach Biblioteki Książąt Czartoryskich w Krakowie zachowany rachunek pozwala nam określić nawet datę jej wprowadzenia. Ponadto liczba zachowanych ćmielowskich wyrobów fajansowych z dekoracją drukowaną świadczy o tym, że ich produkcja była niezwykle popularna.
W manufakturze wytwarzano naczynia, którym nadawano zdobienia inspirowane wzorami fajansów angielskich o przyjętym i popularnym wówczas jedno- oraz dwubarwnym układzie. Nie dziwi zatem fakt, iż zdobienia na półmiskach, talerzach, ażurowych koszyczkach czy dzbankach i sosjerkach odwoływały się do motywów roślinnych o wręcz tapetowym charakterze. Przykładem może być tu sosjerka, której korpus połączony jest z podstawką, o bardziej dekoracyjnej formie, pochodząca ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie. Naczynie w całości pokryte jest niebieską, drukowaną dekoracją tapetową, której wprowadzenie Bolesława Kołodziejowa i Zbigniew M. Stadnicki datują na czasy Cybulskiego (Zakłady Porcelany „Ćmielów”, Kraków 1986, s. 21). Sosjerka z zewnątrz jest podzielona puklowaniami podkreślającymi wykrój brzegu, z mocno wzniesioną i rozszerzoną partią wylewu oraz wysokim – umieszczonym po przeciwnej stronie – uchwytem w kształcie egzotycznej ptasiej głowy osadzonej na wygiętej i rozszerzonej ku dołowi szyi o plastycznie podkreślonym upierzeniu. Taka forma sosjerki nie jest jednak wzorem powstałym w ćmielowskiej manufakturze. Naczynia o zbliżonym kształcie produkowano bowiem w wielu europejskich fabrykach porcelany.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17.5 cm, szerokość: 23 cm
Rodzaj obiektu
talerz, naczynie
Technika
zdobienie ceramiki nadrukiem, farby podszkliwne, zdobienie ceramiki dekoracją plastyczną, szkliwienie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany (autor)
2. połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Lublinie
Słabczyńska, Anna
2011
Muzeum Narodowe w Lublinie
Lubartów
1843 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.