![S/G/1720/ML](/brepo/panel_repo/2025/01/21/mxyyld/contain-360-1000-max-s-g-1720-ml-001.webp)
Krzemieniec, stara uliczka
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Widok pochodzi z albumu Gabriela Bodenehra Starszego Curioses Staats und Kriegs Theatrum in Polen, durch unterschiedliche Geographische, Topographische und Historische Land-Carten, Grundrisse und Prospect, Erläutert wydanego w Augsburgu około 1730 roku. W skład dzieła wchodzą wykonane w miedziorycie w latach 1710–1730 widoki i plany miast polskich. Znajdują się w nim dwie kolorowane mapy Polski, drzewo genealogiczne władców Polski od czasów Mieszka aż do Stanisława Leszczyńskiego, widoki: Krakowa, Warszawy, Piotrkowa Trybunalskiego, Kamieńca Podolskiego, Wilna, Grodna, Lublina, Zamościa, Jasnej Góry, Elbląga, Królewca, Torunia, Gdańska, twierdzy Wisłoujście oraz plany Poznania, Warszawy, Brześcia, Krzyżtopora i Malborka.
Zamieszczona w albumie Bodenehra panorama Lublina jest powtórzeniem ryciny Brauna i Hogenberga przedstawionej w Civitates Orbis Terrarum (1618). Jest rozkładana, odbita z dwóch płytek, o znacznie zmniejszonej wysokości w stosunku do pierwowzoru. Od panoramy Hogenberga/Brauna różni się detalami. Nad wieżami kościoła Jezuitów i Bramy Krakowskiej widnieje wstęga z napisem: LUBLIN In Pohlen. Po bokach, w miejscach kartuszy herbowych są umieszczone małe, „unoszące” się, przekrzywione tarcze. W dolnej partii wprowadzono dwa prostokątne pola przesłaniające część przedpola kompozycji, zawierające informacje o Lublinie i legendę w języku niemieckim.
Rycina nie przedstawia ówczesnego wyglądu Lublina. Rzeczywisty widok miasta z początku XVIII wieku jest pokazany przez nieznanego malarza na monumentalnym obrazie olejnym Pożar Miasta Lublina w 1719 roku, namalowanym około 1740 roku, znajdującym się w kościele lubelskich Dominikanów. Płótno pokazuje miasto nowożytne z renesansową i barokową architekturą, odbudowane po zniszczeniach i rabunkach spowodowanych wojnami 2. połowy XVII wieku, w tym potopem szwedzkim. O jego przebiegu informuje komentarz na sztychu Bodenehra, zawierający także informację o położeniu i zaludnieniu miasta.
Wydawca i współtwórca ryciny Gabriel Bodenehr Starszy, niemiecki miedziorytnik i kartograf, był jednym z najważniejszych augsburskich wydawców. Jego najbardziej znanym dziełem jest wydawany od 1704 roku Atlas curieux, zawierający różne widoki i plany miast w tomach poświęconych kolejnym regionom europejskim.
Renata Bartnik
Inne nazwy
Widok Lublina
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19.4 cm, szerokość: 53 cm
w świetle passe-partout: wysokość: 16.5 cm, szerokość: 50.2 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pieniążek, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
Mann, Aleksander
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1876
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.