
Zygmunt II August
1548
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska
Druga połowa XVI wieku to w Rzeczypospolitej Obojga Narodów czas popularyzacji sztuki medalierskiej. Oczywiście nie oznacza to, że stała się powszechnie spotykanym środkiem wyrazu artystycznego. Raczej chodzi o poszerzenie dotychczasowego kręgu osób zainteresowanych tym rodzajem sztuki. Dotychczas mecenat skupiał się w rękach dworu królewskiego, twórcy zaś byli artystami zagranicznymi, którzy rzadko na dłużej wiązali się z Polską. W czasach panowania Stefana Batorego coraz częściej mamy do czynienia z medalami tworzonymi przez rodzimych twórców. W większym stopniu medale stają się obiektem zainteresowania nie tylko dworu królewskiego, ale i możnowładców. Z jednej strony przejawia się to w powstawaniu medali – czy częściej żetonów – zamawianych na przykład przez podskarbich królewskich. Z drugiej medale królewskie, czasami w dużych ilościach, trafiają w ręce bliskich współpracowników króla. Coraz częściej medale są tworzone niejako przy okazji innych działań. Uwidaczniają się związki łączące medalierów z mennicami. W sposób szczególny dotyczy to mennicy wileńskiej, jednak i inne ośrodki zaczynają zaznaczać swój udział. Inną cechą medali tego czasu jest anonimowość twórców. Zapewne wiąże się to z poprzednio wskazaną właściwością. Otóż twórcami medali stają się coraz częściej uzdolnieni rytownicy pracujący na co dzień w mennicach, nieczyniący z medalierstwa swego głównego zajęcia. W zależności od upodobań w większym lub mniejszym stopniu hołdują oni nowemu, barokowemu nurtowi, jaki zaczyna się pojawiać także w medalierstwie. Zmienia się też tematyka przedstawień, w której w coraz większym stopniu uwidacznia się chęć dokumentowania ważnych wydarzeń historycznych. Nie oznacza to jednak odejścia od ujęć o charakterze symbolicznym i propagandowym.
Przykładem takiego dzieła jest prezentowany medal. Niestety nie znamy jego autora, miejsca czy dokładnego czasu powstania. Dające się zauważyć wpływy niemieckiego manieryzmu skłoniły Adama Więcka do przypuszczenia, że powstał w zachodniej części Polski – być może w Olkuszu lub Poznaniu. Oryginał został wykonany w srebrze w okresie dającym się odnieść do lat 1582–1585. Prezentowany egzemplarz to późniejsza, nieco mniejsza od oryginału, mosiężna kopia wykonana techniką odlewu.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: średnica: 40 mm
Rodzaj obiektu
medal
Technika
odlew
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Venetus, Dominicus
1548
Muzeum Narodowe w Lublinie
Padovano, Giovanni Maria
1532
Muzeum Narodowe w Lublinie
Karlsteen, Arvid
1703
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.