treść serwisu

Studium świątyni Eskulapa w ogrodach Villa Borghese

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Aleksander Gierymski to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli realizmu. Pochodził z warszawskiej rodziny inteligenckiej, jego starszym bratem był malarz Maksymilian Gierymski. W 1867 roku rozpoczął naukę w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1868–1869 rozwijał swój warsztat w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Georga Hiltenspergera, Alexandra Strähubera i Hermanna Anschütza, w latach 1870–1872 w klasie kompozycji Karla Piloty’ego. W 1869 roku uczył się w prywatnej pracowni Franza Adama. W 1871 roku udał się w podróż do Włoch, zwiedził Wenecję i Weronę. W początkowym okresie twórczości najwięcej czasu poświęcał malowaniu scen realistycznych. Precyzyjnie ukazywał wygląd i czynności poszczególnych osób. Z tego okresu pochodzi jedna z najsłynniejszych prac artysty: Żydówka z cytrynami (1881). Już w następnych obrazach z lat 1883 i 1884 (Powiśle, Przystań na Solcu, Święto Trąbek) widoczne jest stopniowe odchodzenie od tak rygorystycznego realizmu. Gierymski w ostatnich latach życia tworzył w poczuciu napięcia zdrowotnego i twórczego. Z czasem powrócił do realizmu. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się późny szkic wykonany w plenerze, a dokładnie w ogrodach willi Borghese w Rzymie. Artysta sporządził studium świątyni Eskulapa znajdującej się na wysepce na sztucznym jeziorze stworzonym u schyłku XVIII wieku przez Jacoba Moore’a, który nawiązywał do stylu ogrodów angielskich. Niewielka świątynia w stylu jońskim została wzniesiona w latach 1786–1787 przez Antonia i Maria Aspruccich. Obraz można uznać za nietypowy na tle oeuvre artysty, ponieważ ma bardzo cienką warstwę malarską, bez efektów fakturalnych. Przyjmuje się, że jest to wynik późniejszych działań konserwatorskich, a nie zamiarów artysty.


Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. Sp 302
  2. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; częściowo nieczytelna: Alexander Gierymski | 1899 | [...] Villa Borghese Roma | R | Inwentar - 4020

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Gierymski Aleksander (1850–1901)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 17.5 cm, szerokość: 26.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

deska pokryta płótnem

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1900

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/384

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd