Brzeg Dunajca w Sromowcach
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Twórczość Stanisława Kamockiego wywodzi się z symbolistycznego kultu natury, interpretowanej syntetycznymi formami, regularnymi podziałami, a jednocześnie wyraźnymi kolorystycznymi akcentami. Jako wybitny uczeń Jana Stanisławskiego w całej twórczości wyrażał zainteresowanie pejzażem, odtwarzając pogodne sceny podgórskiego krajobrazu, wyrażającego spokój, harmonię, wewnętrzną jedność przyrody. Warsztat malarski Kamockiego rozwijał się poprzez adaptację wzorów Cézanne’a i jasnej palety kolorystów. Pejzaże z okolic Krakowa, a także górskie krajobrazy wyznaczały trwały repertuar tematów wydobywających zachwyt naturą, ale także poszukiwanie różnych sposobów budowania malarskiej ekspresji. Kolorystyczne akcenty prowadziły do zinterpretowania obrazu według plastycznych prawideł, łączenia i harmonizowania skali barwnej.
Pejzaż podgórski jest świadectwem dojrzałych poszukiwań malarskich. Wyróżnia się wyraźnym kadrowaniem, ciepłą kolorystyką, zbliżeniem stogów siana, pomiędzy którymi jest wyobrażona pasąca się krowa, w dali odcina się górski krajobraz ujęty chłodnymi błękitami. Pejzaż ma swoją wewnętrzną konstrukcję, łączącą bliski detal i odległe pasmo wierzchołków zamknięte taflą nieba. Logika kształtowania obrazu wyraża się także szczególną techniką – impastowo kształtowanej partii pierwszego planu i miękko potraktowanej horyzontalnymi pociągnięciami partii wyobrażającej daleki dystans. Obraz, skupiony na odtwarzaniu nastrojowości krajobrazu, staje się także obszarem realizacji nowoczesnego programu malarskiego, w którym wyobrażenia odsłaniają proces plastycznego opracowania, ujawniają ślad malarskiego gestu.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49 cm, szerokość: 67.8 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 62.5 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1916 — 1941
Muzeum Narodowe w Lublinie
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
1918 — 1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna