
Macierzyństwo
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Wizerunek Chrystusa Frasobliwego zajmował w kulturze ludowej pozycję uprzywilejowaną. Inspirację do wykonywania figur świątkarze czerpali z rzeźb znajdujących się w kościołach.
Rzeźba pochodzi z kapliczki w Korytkowie Dużym i posiada cechy formalne południowolubelskiej grupy ikonograficznej, obejmującej okolice Biłgoraja, Janowa Lubelskiego i Hrubieszowa. Prawdopodobnie wzorem na tym terenie była XVI-wieczna rzeźba o cechach gotyckich z kościoła farnego w Biłgoraju. W tym ujęciu Chrystus, w przepasce biodrowej (perizonium) i koronie cierniowej, z wyrazem smutnej zadumy na twarzy, siedzi na wąskiej ławce, a pod prawą stopą ma umieszczoną czaszkę.
Wyobrażenie Frasobliwego wyodrębniło się ze sceny Przygotowań do Ukrzyżowania. Scena według legendy apokryficznej miała stanowić jeden z ostatnich obrazów Męki Pańskiej i przedstawiała Chrystusa odartego z szat, jedynie w perizonium, siedzącego na skalnym bloku, z głową wspartą na dłoni lub z rękoma związanymi i ułożonymi na kolanach. Taki wizerunek był rozpowszechniony w okresie średniowiecza. W Polsce pojawił się w okresie późnego gotyku, na przełomie XV i XVI wieku. Postać Chrystusa umęczonego i zamyślonego, z czaszką umieszczoną na kolanie lub pod prawą stopą wiązano z legendą odnoszącą się do sceny z Pasji Oczekiwanie na Ukrzyżowanie – gdy osamotniony Jezus siedział na skale, a oprawcy kopali dół pod krzyż, na dnie ukazały się ludzkie kości; według legendy w tym miejscu znajdował się grób praojca, Adama.
W XVII wieku scenę tę usunięto z układu stacji Męki Pańskiej. Dlatego w późniejszym okresie wizerunek Frasobliwego przestał być ikonograficznie zrozumiały i w oficjalnej sztuce zastępowano go innymi przedstawieniami pasyjnymi. W tym czasie z zachodu Europy przeniknął do Polski, pojawiając się najpierw na Śląsku i Pomorzu, by ostatecznie wtopić się w sztukę ludową. Zasięg występowania wyobrażeń rzeźbiarskich objął środkowe, południowe oraz południowo-wschodnie obszary Polski, a obok grupy południowolubelskiej pod względem formalnym wyszczególniono grupy: podhalańską, rzeszowską, śląską, kurpiowską i mazowiecką.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
polichromia, rzeźbienie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Mąka, Stanisława
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kwiatkowski, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1864
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.